Identidade visual corporativa e estratégia de comunicação em pequenas e médias empresas agroalimentares : o caso de estudo Rui Simeão Tavira Sal
Type
masterThesis
Creator
Identifier
202288072
Title
Identidade visual corporativa e estratégia de comunicação em pequenas e médias empresas agroalimentares : o caso de estudo Rui Simeão Tavira Sal
Contributor
Martins, Daniel Raposo
Subject
Gestão de design
Estratégia de comunicação
Identidade visual corporativa
Arquitectura da marca
Produtos biológicos
Design management
Communication strategy
Corporate visual identity
Graphic design
Organic products
Domínio/Área Científica : Humanidades
Estratégia de comunicação
Identidade visual corporativa
Arquitectura da marca
Produtos biológicos
Design management
Communication strategy
Corporate visual identity
Graphic design
Organic products
Domínio/Área Científica : Humanidades
Date
2019-10-11T11:47:57Z
2019
2019
2024
2019
2019
2024
Description
Este projeto tem como propósito refletir sobre o contributo do design de identidade visual e da estratégia de comunicação de marca de produtos agroalimentares no contexto das pequenas e médias empresas, melhorando o modo como comunicam com os seus públicos.
Este processo investigativo tem como tema o design da identidade visual, na valorização de produtos agroalimentares através da criação de uma estratégia de comunicação coerente.
O projeto tem como objeto de estudo a empresa produtora de sal artesanal e flor de sal, Rui Simeão Tavira Sal, a única certificação DOP a nível internacional, facto que não foi suficiente para que esta não apresente problemas de comunicação, nomeadamente ao nível da identificação, diferenciação e notoriedade da marca.
Deste modo, este processo investigativo propõe-se indagar sobre qual a identidade visual e estratégia de comunicação mais adequada para as marcas em causa, bem como se é possível contribuir para a origem de uma cultura de design nesta PME. Deste modo, o projeto também tem como finalidade o reconhecimento dos produtos a nível nacional e uma imagem corporativa seja mais eficiente e que sejam criadas diretrizes para uma gestão de design.
A resposta ao problema será dada através da aplicação de uma metodologia mista, isto é, não intervencionista através da análise de casos de estudo sobre marcas concorrentes ou similares e intervencionista através da realização do projeto de design.
Os resultados consistem num estudo de contexto da empresa e no design de um sistema de identidade visual, que inclui os principais meios de comunicação global e particular das submarcas e gamas de produto. Pretende-se demonstrar a importância do papel do design gráfico dentro das empresas, nos produtos e na forma como comunicam para haja um aumento do seu valor no mercado.
Abstract : The purpose of this project is to reflect on the contribution of Visual Identity Design and Brand Communication Strategy of agri-food products in the context of Small and Medium Enterprises, improving the way they communicate with their audiences. This investigative process has as its theme the Design of Visual Identity, in the valorization of agri-food products through the creation of a coherent Communication Strategy. The project has as object of study the company producing Sal Artesanal and Flor de Sal, Rui Simeão Tavira Sal, the only DOP certification at international level, a fact that was not enough so that it does not present communication problems, namely at the level of identification, differentiation and brand awareness. In this way, this investigative process proposes to inquire about which Visual Identity and Communication Strategy is most appro¬priate for the brands in question, as well as whether it is possible to contribute to the origin of a design culture in this SME. In this way, the project also aims at the recognition of products at the national level and a more efficient corporate image and that guidelines for design management are created. The answer to the problem will be given through the application of a mixed methodology, that is to say, not interventionist through the analysis of case studies on competing or similar brands and interventionist through the realization of the design project. The results consist of a study of the company context and the design of a Visual Identity system, that includes the main means of global and particular communication of sub-brands and product ranges. The aim is to demonstrate the importance of the role of graphic design within companies, products and how they communicate to increase their value in the market.
Abstract : The purpose of this project is to reflect on the contribution of Visual Identity Design and Brand Communication Strategy of agri-food products in the context of Small and Medium Enterprises, improving the way they communicate with their audiences. This investigative process has as its theme the Design of Visual Identity, in the valorization of agri-food products through the creation of a coherent Communication Strategy. The project has as object of study the company producing Sal Artesanal and Flor de Sal, Rui Simeão Tavira Sal, the only DOP certification at international level, a fact that was not enough so that it does not present communication problems, namely at the level of identification, differentiation and brand awareness. In this way, this investigative process proposes to inquire about which Visual Identity and Communication Strategy is most appro¬priate for the brands in question, as well as whether it is possible to contribute to the origin of a design culture in this SME. In this way, the project also aims at the recognition of products at the national level and a more efficient corporate image and that guidelines for design management are created. The answer to the problem will be given through the application of a mixed methodology, that is to say, not interventionist through the analysis of case studies on competing or similar brands and interventionist through the realization of the design project. The results consist of a study of the company context and the design of a Visual Identity system, that includes the main means of global and particular communication of sub-brands and product ranges. The aim is to demonstrate the importance of the role of graphic design within companies, products and how they communicate to increase their value in the market.
Access restrictions
restrictedAccess
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Language
por
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