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In ENV1995-2:1997 (Eurocode 5-Part 2), a simplified method is proposed for checking the serviceability limit state (SLS) of vibration in timber bridges subjected to the action of streams of pedestrians. The procedure estimates the values of peak acceleration in the deck under such conditions. This paper undertakes a comparison between the values supplied by that method and those obtained through a Finite-Element based numerical analysis. A number of load cases is analysed, in which variable values of the number of pedestrians and of its walking frequency is considered. The probabilistic models used to generate the dynamic loading corresponding to these crowds are also described.
Na Parte 2 do Eurocódigo 5 é proposto, para tipologias correntes, um processo simplificado de verificação do estado-limite de vibração para pontes de madeira sujeitas à acção de grupos de peões, o qual utiliza estimativas do valor máximo da aceleração no tabuleiro. Neste trabalho procede-se à comparação entre os valores determinados por esse método e os obtidos por análise dinâmica de modelos numéricos de Elementos Finitos, sob a acção de grupos de peões de dimensão e frequência de passada variáveis. Descrevem-se ainda os modelos probabilísticos utilizados na geração do carregamento dinâmico correspondente a estes grupos.