Type

Data source

Date

Thumbnail

Search results

87 records were found.

Processamento e conservaçäo dos alimentos
Legislação do desporto
Contém: 47 peças : color.; plástico, verde, amarelo, vermelho, azul, castanho, branco, cinza; 1 placa vermelha; 1 base giratória; 1 trepadeira; 1 palmeira; 1 torre; 1 casa; 1 janela; 1 base de carro; 1 escorrega; 1 guarda chuva; 1 base com 1 borboleta; 2 peças quadradas amarelas; 5 flores; 1 triciclo; 2 bonecos; 1 macaco; 1 leoa; 1 leäo bébé; 1 corcodilo; 1 girafa; 1 girafa bébé; 1 banana; 1 cesta de merenda; 1 elefante; 1 elefante bébé; 1 base vermelha; 8 peças quadradas; 4 peças rectangulares; 1 peça rectangular grande; 2 peças arredondadas
Contém: 1 peça : color.; plástico, pano, rosa, roxo, branco, amarelo
Tese de mestrado em Engenharia Electrónica e de TelecomunicaçSes, Universidade de Aveiro, 1996
This research aims to evaluate the stakeholders’ perception on the areas of smart specialization strategy (RIS3) defined for a given region. A quantitative methodology was followed through questionnaires applied to different stakeholders from two Portuguese island regions (Madeira and Azores); regional VRIO model was tested for these regions. The results of the research indicate that stakeholder perception is not the same as its policy makers in the areas of smart specialization defined in the RIS3 of the region where they belong. Our research provides support to policy makers in regional strategies modeling, assessing, and measuring island regional performance. Furthermore, this research suggests measures to conduit the gaps found in the island regions’ smart specialization strategies.
Relatório Final de Estágio apresentado ao Instituto Politécnico de Castelo Branco para cumprimento dos requisitos necessários para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música, Formação Musical e Música de Conjunto.
Este relatório encontra-se dividido em duas partes que contemplam a Prática de Ensino Supervisionada e o Projeto de Investigação, ambos realizados no ano letivo 2018/2019. A primeira parte refere-se à Prática de Ensino Supervisionada realizada no Conservatório de Música e Artes do Centro. O estágio foi realizado com uma turma de 5ºano/I grau, de Formação Musical e uma turma de 6º ano/II grau, de Classe de Conjunto Vocal. Nesta secção é realizada uma contextualização do meio escolar, incluindo aspetos históricos e geográficos, bem como uma apresentação de toda a oferta formativa da instituição. Os sumários, as planificações, os relatórios de aula e as reflexões da prática de ensino supervisionada na disciplina de Formação Musical e na disciplina de Classe de Conjunto Vocal estão incluídos nesta secção e relatam todos os passos tomados na prática pedagógica. A segunda parte é direcionada para o projeto de investigação, no qual a escolha do tema por parte da investigadora está relacionada com o seu percurso musical enquanto estudante e, agora, enquanto docente. Considerando que a improvisação não tem um lugar central na aprendizagem de um músico, a investigadora pretende promover o desenvolvimento de competências musicais, especialmente competências rítmicas, melódicas e expressivas, através da criação de jogos de improvisação nas aulas de Formação Musical. A metodologia utilizada foi a investigação-ação e a análise dos dados foi feita através de escalas de avaliação realizadas para o efeito. A fim de elaborar os jogos de improvisação, foi realizada uma pesquisa em torno de pedagogos como Orff, Gordon e Dalcroze. Por último, foram extraídas as conclusões do estudo no qual são apontados os aspetos positivos da investigação realizada, bem como as suas limitações.
The present research aims to contribute for the analysis of the theoretical evolution of the triple helix, quadruple helix, quintuple helix, and multiple helix concepts, embracing the dynamic interaction of different stakeholders in the context of regional innovation systems. Following a preliminary literature review on the subject, it was possible to develop a systematic literature review with a bibliometric analysis of research that addressed the evolution of the triple helix until the multiple helix, into the regional innovation systems perspective. Extensive research was conducted using the Web of Science database between 1990 and 2018, covering a total of 378 articles, generators of 9991 citations. Four clusters were found in the literature for this field of research: R&D Collaborations and Innovation; Entrepreneurial Activity in Entrepreneurial University; Triple Helix Dynamics; and Quadruple Helix in Regional Innovation Systems. New theoretical perspectives based on bibliometric analysis and new research paths have been identified, aiming to better understand the regional interaction of stakeholders for innovation and entrepreneurship.
Located in the historic area of Covilhã (Portugal), the Church of Santa Maria Maior has its origins in the Medieval era and was rebuilt in the 16th century. It underwent changes over time, and was, by the end of the 19th century, subjected to profound works that changed its typology. In the following century, more precisely in 1942, it was again profoundly restored. In 1943, its roof collapsed. Following its repair, a set of commissioned ceiling paintings were carried out by Professor António Esteves Lopes - also known as “Lopes da Covilhã” - a painter and promoter of multiple artistic areas in the Portuguese Beira Baixa region. The paintings comprise, to this date, ten different scenes with musical iconography, depicting musician angels, who play various instruments (chordophones and aerophones). Despite the epoch in which they were made - the 20th century -, these images try to recreate environments from the Middle Ages and the Renaissance. It is the goal of this chapter, to describe, analyze, and ichnographically/iconologically study these paintings, applying a historical and organological framing. The painter's aesthetic options and the medievalist and renaissance influence present in this artwork will also be addressed.
This research aims to identify which factors best explain business dynamics and innovation capacity in the continents of Africa, Asia, Europe, Latin America and the Caribbean, and North America. To achieve this, data from the Global Entrepreneurship Monitor and the Global Competitiveness Report is used. The linear regression method is utilized with the stepwise procedure for data analysis. It is possible to ascertain that, with a view to increasing innovation capacity in the African continent, business leaders and managers should be acquainted with innovation studies to better understand technological advances. In relation to Asia, the detected models of business dynamism and capacity for innovation are positive. On the European continent, the results show that RIS3 has a positive impact on the capacity for innovation. In Latin America and the Caribbean, it seems that business dynamism and the capacity for innovation are negative and regional development policies should be more flexible. In North America, it appears that business dynamism and the capacity for innovation are negative. The research contributes with measures that can be applied by organizations and policymakers to these five continents to improve the performance of business dynamism and the capacity for innovation in their territories. The resulting data give originality to the research as well as important contributions, not only to the theory, but also to the entities (organizations and governments) acting in the field who can implement new policies, such as tax incentives to companies for the first purchase of high-tech equipment, products, or products with intellectual property rights developed by national companies and provide support policies directed to companies that purchase high-tech domestic equipment.
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música.
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música – Formação Musical e Música de Conjunto
Relatório de Estágio apresentado à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música.
Relatório de estágio apresentado à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música – Instrumento e Música de Conjunto.
Este trabalho de investigação tem como objetivo a elaboração de um compêndio de técnica vocal coral, que possa ser usado por todo o tipo de coros. A criação deste compêndio provém da constatação de um problema: a inexistência de um compêndio, manual ou guia de aquecimento vocal em português a que os maestros ou diretores de coros possam recorrer. O compêndio foi construído com base em manuais e guias de aquecimento vocal já existentes, embora noutras línguas, complementado pela criação de novos exercícios. Está distribuído e organizado pelos diferentes tipos de vozes: Vozes iguais (femininas, masculinas ou infantis) e vozes mistas. O presente trabalho encontra-se dividido em duas partes. A primeira inerente à prática de ensino supervisionada, onde é apresentada a cidade da realização da prática de ensino supervisionada, as instituições envolvidas na mesma e as turmas de trabalho, acompanhados de alguns planos e reflexões de aula. Por sua vez, a segunda parte é direcionada à técnica vocal coral, sendo referidos não só aspetos relevantes aos ensaios, maestros, a voz humana e a prática coral como também a análise dos programas de Coro existentes e dos inquéritos realizados na prática de ensino supervisionada. Nesta segunda parte é apresentada a proposta de Compêndio de técnica vocal Coral, acompanhada da sua validação por parte de profissionais da área.
O presente relatório recai sobre a Unidade Curricular de Prática de Ensino Supervisionada do Mestrado em Ensino de Música na variante de Formação Musical e Classe de Conjunto. Numa primeira parte é apresentado o contexto escolar, as turmas com as quais foi realizado a Prática de Ensino Supervisionada, assim como todo o trabalho para a realização deste estudo, como, planificações e descrições sobre as aulas dadas, tanto da Formação Musical como da Classe de Conjunto. Numa segunda parte é apresentado o Estudo de Investigação, cujo tema abordado “Estratégias e Metodologias Aplicadas á Prática Coral”. É relevante que a técnica vocal é importante para uma preparação antes da prática coral, assim como para uma melhoria na qualidade vocal e respiratória. Concluindo, as metodologias e estratégias aplicadas neste estudo, aparentam ser apropriadas tanto para a melhoria vocal, como proporcionar ao aluno o gosto pela Prática Coral
This paper aims to illustrate the entrepreneurial performance of economies taking into account the variables present in the entrepreneurial framework conditions. The methodology used in the research is exploratory, descriptive and quantitative. We used a process that combines Factorial Analysis with Cluster Analysis. Considering the entrepreneurial framework variables conditions, our results indicate that there are four groups in economies: 1) Moderate Entrepreneurial Performance; 2) Emerging Entrepreneurial Performance; 3) High-Income Economies; and 4) Advanced Entrepreneurial Economies. Our research also denotes where economies need to develop new policies to improve their entrepreneurial performance and competitiveness. This research brings new contributions to science and existing literature as it helps to understand and clarify the entrepreneurial performance of economies relative to entrepreneurial framework conditions.
This paper aims to understand how the different stakeholders assess the adequacy of smart specialization policies defined for their regions. Design/methodology/approach This paper has followed a quantitative methodology through the application of questionnaire surveys to stakeholders of the various territorial regions in Portugal. Findings As a result, from the “resource-based view” approach applied to the various regions, the attained results highlight that the suitability of smart specialization policies defined for the Portuguese regions is not unanimous among its stakeholders. Originality/value The research can be used as a tool to assist regional policymakers in strategic reflection when defining and adjusting smart specialization strategies in their territories.
Purpose: This paper aims to understand how the different stakeholders assess the adequacy of smart specialization policies defined for their regions. Design/methodology/approach: This paper has followed a quantitative methodology through the application of questionnaire surveys to stakeholders of the various territorial regions in Portugal. Findings: As a result, from the “resource-based view” approach applied to the various regions, the attained results highlight that the suitability of smart specialization policies defined for the Portuguese regions is not unanimous among its stakeholders. Originality/value: The research can be used as a tool to assist regional policymakers in strategic reflection when defining and adjusting smart specialization strategies in their territories.
Purpose – Regional innovation performance is an important indicator for decision-making regarding the implementation of policies intended for regional development. However, regional development policies have led economies to very different competitive positions in matters of innovation. To address these issues, this paper aims to identify the variables that most contribute to the positioning of economies in terms of performance innovation in Europe. Design/methodology/approach – The data for this study were collected at the regional innovation scoreboard. This paper uses a quantitative methodology through a multivariate statistical technique (discriminant analysis). Findings – The results suggest that specific innovation strategies explain the competitive positioning of economies within each group of countries. It was possible to demonstrate that economies with leader classification show greater comparative robustness in the variables “Small and medium enterprise (SMEs) with product or process innovations,” “SMEs with product or process innovations,” “research and development (R&D) expenditure public sector” and “population with tertiary education,” constituting an effective instrument of innovation policy. Furthermore, it was possible to show that the economies belonging to the modest group do not have a competitive advantage in any of the variables under study, thus providing a reflection opportunity for policymakers at this level. Originality/value – The present research identifies which variables are most relevant to the classification considering the regional innovation performance in leader, strong, moderate and modest. Several suggestions were given to companies, policymakers and higher education institutions in the sense that the regions where they operate can improve their innovative performance, which may help to a change in their current classification.
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música.
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música.
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música - Instrumento e Música
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música – Formação Musical e Música de Conjunto
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música – Formação Musical e Música de Conjunto
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Ensino de Música – Formação Musical e Música de Conjunto