Type

Data source

Date

Thumbnail

Search results

6 records were found.

Diiferentes autores têm mostrado algum consenso sobre a participação de pais e mães no desporto dos filhos, referindo que se podem apresentar como uma fonte de apoio, mas também de pressão. Os fatores referidos variam de acordo com os diferentes tipos de participação dos pais. Aroni, (2011) refere que o envolvimento parental no desporto é determinante no processo de formação desportiva dos jovens desportistas, exercendo os pais uma grande influência nas atividades dos filhos. O seu apoio para o alcance de objetivos propostos e de resultados na carreira desportiva são essenciais, mas muitas vezes estão relacionados às crenças e perceções de sucesso que eles (pais) tiveram no passado, quando praticaram o mesmo desporto ou foram ex-atletas. Carr, Weigand e Jones (2000), referem que os pais influenciam os filhos quando expõem as razões que levam ao sucesso e como devem agir para alcançar tais objetivos.
O objetivo deste estudo foi verificar se existem diferenças no desenvolvimento das habilidades motoras (global e fina) comparando crianças que foram ou não amamentadas por leite materno. A amostra é de 204 crianças de ambos os sexos (33,22 ± 5,98 meses), 106 amamentadas por leite materno (33,59 ± 4,92 meses) e 98 não amamentadas por leite materno (32,81 ± 6,95 meses). As habilidades motoras foram avaliadas usando as escalas da PDMS-2. Para a análise estatística, foi utilizado o teste de Kolmogorov- Smirnov para testar a normalidade, o teste de Mann-Whitney para amostras independentes. Houve diferenças estatisticamente significantes nas habilidades de locomoção (p = 0,012), manipulação de objetos (p = 0,042), manipulação fina (p = 0,000), integração visuo-motora (p = 0,000) e na Motricidade Global (p = 0,026). As crianças amamentadas apresentaram, em média, melhores resultados nas habilidades motoras globais e as que não foram amamentadas por leite materno nas habilidades motoras finas. Estes resultados mostram que o leite materno, devido aos seus benefícios nutricionais, imunológicos, psicológicos e sociais, torna a criança mais "forte" a nível motor global (correr, saltar, lançar, pontapear), já as sem leite materno apresentaram melhores resultados nas habilidades motoras finas, provavelmente pela necessidade inicial que estes têm na manipulação inicial dos movimentos finos ao manusear a biberão.
O presente estudo sobre o desenvolvimento Motor da criança nos primeiros meses de vida, teve como objetivo verificar a relação entre as Habilidades Motoras e a Idade, e a relação entre as habilidades motoras Globais e Finas em crianças dos 12 aos 46 meses. Para o efeito, desenvolvemos um estudo de natureza quantitativa, com uma amostra de 405 crianças com idades compreendidas entre os 12 e os 46 meses, de ambos os géneros. Os instrumentos usados no estudo foram as Peabody Developmental Motor Scales-2 (PDMS-2). Em termos globais os resultados indicam que existe uma tendência para correlações positivas (maioritariamente moderadas e baixas) entre as variáveis Idade, Habilidades Motoras Globais e Habilidades Motoras Finas, salientando a correlação positiva moderada (p≤0.05; r2=0.265; 0.5≤ r ≤0.7) entre a Idade e a Motricidade Fina e por sua vez uma correlação positiva pequena (p≤0.05; r2=0.217; 0.1≤ r ≤ 0.3) entre a Idade e a Motricidade Global. Podemos assim contatar, uma melhoria destas habilidades à medida que as crianças vão crescendo, salientando melhores resultados na Motricidade Fina.
This study aimed to verify whether the presence of siblings and the type of delivery had an influence on the motor skills development of children in the first 48 months of life. We developed a quantitative study with a sample of 405 children of both genders, divided according to the studied variables: children with siblings, children without siblings, children born via eutocic delivery, and children born via dystocic delivery. The instrument used in the study was the Peabody Developmental Motor Scales-2. Overall, the results indicated that children who had siblings had, on average, better outcomes regarding all motor skills (global and fine). Furthermore, those born via eutocic delivery, on average, had better outcomes regarding all motor skills (global and fine) when compared to children born via dystocic delivery. Thus, the presence of siblings in the family context and the type of delivery positively influenced motor development, especially after 24 months of age, showing that the presence of siblings providing cooperative activities through play and challenges improved cognitive, social, emotional, and physical development. Furthermore, a eutocic delivery, in addition to providing a better recovery from labor and the immediate a ective bond between mother and child, also led to better results in terms of global and fine motor skills.
Background: The importance of physical activity in the first months of age is well known, however, with the evolution of the urban environment, the excessive workload of parents and the excessive time in growing up in kindergartens has limited this same free practice and little has been studied about this issue. In Portugal, there are institutions that provide oriented physical activity for their children, however, this is optional, which may create disadvantages in children’s motor skills in these ages. Objective: The objective of the study isto verify if there are differences in the development of motor skills (global and fine) comparing children between 12 and 48 months who practice oriented physical activity (OPA) and children who do not. Methods: Participated in this study, 400 children of both genders (28.14 ± 7.23 months). Two groups were created (the group that had oriented physical activity (30 min long and 2 times a week) and the group that didn’t have oriented physical activity). For a better understanding they were divided into 3 age groups (12–23, 24–35 and 36–48 months). Motor skills were assessed using the PDMS-2 scales, for 6 months, following the instrument’s application standards. Results: In a first analysis, we found that the majority of children only start to practice oriented physical activity in institutions from 36 months of age, however, it is in the first months (from 12 to 35) that the greatest differences between the two groups can occur. The OPA group presented better results according to the mean values, in all motor skills. Differences between groups were most noticeable in Postural, locomotion and fine manipulation Skills (showing effect size: moderate and low). Conclusions: We can conclude that a practice of oriented physical activity in the first 48 months is fundamental to the development of motor skills. It is in the first months (up to 36) that there are greater differences, but it is also where there are less children carrying out guided physical activity. This is an important factor, and is determinant to make institutions aware of this importance of this variable in child development.