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Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Música - Instrumento (Clarinete) e Música de Conjunto
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco para obtenção do grau de Mestre em Música - Instrumento (Clarinete) e Música de Conjunto
Dissertação apresentada à Escola Superior de Artes Aplicadas do Instituto Politécnico de Castelo Branco e Faculdade de Arquitetura da Universidade de Lisboa para obtenção do grau de Mestre em Design Gráfico
O presente relatório reflete a prática de ensino desenvolvida no estágio curricular no âmbito da unidade curricular de “Prática de Ensino Supervisionada” designadamente no Conservatório de Música de Seia “Collegium Musicum” no ano letivo de 2014/2015, assim como o trabalho de investigação desenvolvido no âmbito da unidade curricular de “Projeto de Ensino Artístico”. A primeira parte remete à Prática de Ensino Supervisionada onde é feita a caracterização da escola e dos alunos, apresentadas as planificações e relatórios de aula, e no final uma conclusão ao trabalho proveniente deste ano de estágio. Na segunda parte do relatório é apresentado o estudo intitulado “A articulação no clarinete: análise e criação de recursos didático-pedagógicos”, onde serão apresentados os problemas e objetivos da investigação bem como a fundamentação teórica na qual se baseia a implementação do projeto. Esta investigação foi realizada com o intuito de criar um recurso pedagógico que fosse de encontro às dificuldades apresentadas pelos alunos de música da vertente de clarinete.
O projeto que aqui se desenvolveu teve como principal objetivo entender como se pode asseguar a coerência entre a identidade visual de uma pequena empresa com a sua identidade de marca, considerando os requisitos dos mercados em que opera. Para tal escolheu-se a "Aromas do Valado", uma empresa que se dedica principalmente a fabricar perfumes e produtos de higiene e cosmética com certificação biológica, que desenvolve a partir da extração dos óleos essenciais obtidos das plantas autóctones da região onde está situada, o território do Geopark Naturtejo. Considerou-se que a forma mais efetiva de proceder será utilizando uma metodologia de investigação mista, tanto intervencionista como não intervencionista, e com base qualitativa. No caso da investigação não intervencionista utilizou-se o método de estudo de caso, enquanto que na intervencionista a abordagem foi a de caso de estudo exploratório onde se desenvolveu, depois de analisar a empresa ao nível da sua identidade, identidade visual corporativa e estratégia de comunicação, umprojeto de melhoras da marca existente e a criação de uma nova para a linha de produtos comercializados pela empresa.
The way patient information is presented has been proven to have an important impact on patient care. This paper presents a software component to be integrated in a virtual patient record used in a Portuguese hospital. This component supports genetic oncology consultations and aims to help the physician needs to visualize the patient's family tree in order to diagnose hereditary cancers in both patient and patient descendants. This system allows the physician to view relevant medical information of the elements of the family of a given patient, add new tests, as well as record new cancer situations that occur in any member of the patient’s family. Besides the graphical display of the patients’ family tree, the system also allows to differentiate between different groups of cancer by using symbols and colours, register new cancer occurrences within that family network, as well as information related to tests performed by them.
Brand Visual Identity is an identification system that, with flexibility, ensures the unity and coherence of visual communication (in multiple media: physical as products, objects, or graphics; architectural and ambiance; audio-visual; digital and virtual). Brand Marks occupy a top place in the good performance of most Brand Visual Identity systems, even when these rely more on imagery and use Brand Marks with less expressiveness. In dynamic Visual Identity systems, the Brand Marks may constitute themselves as systems within the Brand Visual Identity supersystem. This study aims to dissect existing brand marks, focusing on how the graphic components (symbol, logotype) are designed, prioritised, and correlated to achieve differentiation, contrast, recognition, and memorisation. This include an empirical examination based on direct observation and exploration and in survey by questionnaire with a sample of 400 participants, aiming at the definition of design principles to aid the design of Brand Marks and to be considered in the definition of the “map of competitors” tool, which intends to aid in the analysis of multiple visual identities competing in the same market or segment.
Brand Mark is one of the most relevant visual identity elements for the differentiation and identification of a brand and often the most used sign in various media. Although the effectiveness of some contemporary brand visual identity systems does not depend heavily on an easily recognizable symbol and/or logotype, Brand marks still play a very relevant role in most cases, especially in small systems. Previous studies were dedicated to the definition of selection and design criteria, as well as to the identification of connotations and Brand marks typologies in specific markets. However, the need for a tool for analysis and evaluation of Brand Marks persists, detecting graphic sectorial codes and the characteristics that determine symbolic and graphic effectiveness, power of fascination and comprehension. This work takes Visual Identity as research field of study and Brand marks as the research topic. The investigative process deals with the Semantic and Syntactic analysis of its infrasign of Brand Marks, in its relationship with the brand image. Based on literature review and framework of other studies or previous proposals, our main results are the definition of design principles and the identification of components that integrate the Brand Competitors Map for analysis of visual identity systems and of Brand Marks in particular.
The greater influx of tourists to certain territories raised the need to inform, guide and communicate basic messages, with a universal language, expressed through various analog and digital supports. This proliferation of means has led to a profusion of guidance and public information systems, some of which are regulated (such as the traffic signs system, signaling of routes and paths or the signaling of protected areas) and other unregulated systems (such as the signaling of religious, equestrian, municipal, historical, heritage and cultural routes, etc.). This article is the result of an ongoing research project, which aims to systematize tourist signage in Portugal, in order to satisfy and induce the potential or real demand for guidance, direction and information of tourists, in a clear and precise way, in addition to transmitting a unique and homogeneous image of the tourist product. Its scope will provide a clear reference framework, which facilitates the implementation of a normalized system by the organizations responsible for the standardization and implementation of tourist signage in Portugal.