Type

Data source

Date

Thumbnail

Search results

2 records were found.

An educational and exercise program to elderly with knee’s osteoarthritis: preliminary results Introdution: Cognitive and behavioral factors can cause worsening of symptoms in people with osteoarthritis. Anxiety, depression, pain catastrophizing and fear of movement can influence the way how individuals see their problem and how to act before him, affecting its functionality. Research question: Can a program that includes exercise and pain neurophysiology education change the perception of people with osteoarthritis about their condition and improve their functionality? Purpose: Evaluate the effect of an educational and exercises program in pain’s self-efficacy, fear of movement and beliefs about the disease in individuals with knee’s osteoarthritis. Methods: A exploratory, descriptive and longitudinal study with a sample 22 subjects with symptomatology of knee’s. The program with an educational and exercises component implemented twice a week, for 8 weeks. The scales Tampa Scale Kinesiophobia (TSK), Pain Self Efficacy Questionnaire (PSEQ) and 3 questions from the Brief Illness Perception Questionnaire (BIPQ) were evaluated in the 1st and 16th session. Results: Statistically differences were verified after the program for PSEQ (p=0,0099) TSK (p=0,002), control over the disease (p=0,037), and concern with the disease (p=0,004).In PSEQ nine participants that presented low pain’s self-efficacy change their profile to a high self-efficacy and in TSK four that presented a moderated and high level of fear of movement change their profile to a low fear. Conclusions: An educational program based on the neurophysiology of pain and exercise reveals improvement in pain’s self-efficacy, fear of movement and beliefs about the disease, as the control over the disease, the concern with the disease and the comprehension of the disease. Preliminary data indicate significant results in functional dimensions related to the educational component, which at the follow-up.
Introdução e Objetivos: O exercício e a educação são as modalidades mais utlizadas na redução da dor e incapacidade em indivíduos com osteoartrose do joelho (OA-J). No caso da educação, a literatura atual não é consensual em relação à sua efetividade. O facto dos programas educacionais se basearem no modelo biomédico, que associa dor a lesão tecidular, é apontado como a principal razão devido aos potenciais efeitos adversos (ex. cinesiofobia) e por não integrar os atuais conhecimentos sobre o papel do sistema nervoso na dor crónica. Assim, a educação baseada na neurofisiologia da dor (EBN) tem sido apontada como uma alternativa adequada para complementar os programas de exercício. O objetivo deste estudo é descrever os efeitos de um programa de EBN e exercício aquático (EA) em indivíduos com OA-J. Material e Métodos: Foi realizado um estudo de série de casos com 18 indivíduos com OA-J. Os participantes integraram um programa de intervenção durante 8 semanas constituído por uma sessão inicial de EBN, 3 sessões compostas por EBN e EA e 12 sessões de EA. Os participantes foram avaliados antes e após a intervenção através da escala numérica da dor (0-10), da subescala de funcionalidade da Knee injury and Osteoarthritis Outcome Score (0-100), da Tampa Scale of Kinesiophobia (13-52) e da Pain Self Efficacy Questionnaire (0-60). Resultados: Todos os participantes (média de 67,6±1,4 anos) completaram pelo menos 75% das sessões (média de 14,5) do programa. Os resultados mostraram alterações significativas (p<0,05) na intensidade da dor (de 6,4±0,4 para 4,2±0,5), funcionalidade (de 44,0±3,2 para 59,7±4,2), cinesiofobia (de 34,7±1,3 para 29,7± 1,9) e autoeficácia (de 37,0±2,6 para 46,0±1,8). Dos 18 indivíduos, 11 (61%) diminuíram a dor em 2 ou mais pontos e 9 (50%) aumentaram os níveis de funcionalidade em 15 pontos. Conclusões: Este estudo fornece evidência preliminar sobre os efeitos positivos de um programa de EBN e exercício aquático ao nível da dor, funcionalidade e variáveis cognitivas em indivíduos com OA-J. A metodologia de estudo utilizada limita a generalização dos resultados, porém sugere a relevância de futuras investigações sobre este tema.