Type

Data source

Date

Thumbnail

Search results

21 records were found.

In this article we analyse the different representations that the character Peter Pan, from James Barrie ’s novel Peter Pan, first published in 1911, have assumed over more than a century in movie adaptations (i.e. in 1924, 1953, 2003 and 2015). The complexity of this character, in his interior dilemmas, undergoes different metamorphoses in narrative processes of transliterary and multimodal adaptations, where the role of space in the construction of the literary character is crucial. We are interested in the potential of the character and the discursive strategies employed to represent the relationships between real worlds and worlds beyond the real, along with ways of looking at childhood and adulthood, the myth of eternal childhood and its reverse complex of loneliness. The refiguration of the character is also materialized through its affective relationships with others, partly conditioned by diverse dominant social values in the XX and XXI centuries, along with issues of gender that are present in Peter Pan's relationships with female characters, namely Wendy, Tinkerbell, and the maternal figure.
Dissertaçäo de Mestrado em Literatura Comparada Portuguesa e Francesa apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Dissertaçäo de candidatura a Provas Públicas para obtençäo do grau de Professor Coordenador
Tese de Doutoramento em Letras, área de Línguas e Literaturas Modernas, especialidade de Literatura Portuguesa, apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra
Dissertação na Área de Literatura Comparada Tradicional e Infantil, apresentada à Escola Superior de Educação de Castelo Branco, com vista às Provas Públicas do concurso para Professor Coordenador.
Tese de Doutoramento apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra para cumprimento dos requisitos necessários à obtenção do grau de Doutor em Letras, área de Línguas e Literaturas Modernas, especialidade de Literatura Portuguesa.
Artigos reunidos no âmbito do Simpósio Ibérico que a Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Castelo Branco realizou em 16 e 17 de novembro de 2012 para assinalar a sua participação no projeto europeu EUMOF (European Mobility Folktales). O tema do simpósio, a mobilidade configurada por textos, imagens e contos de uma perspetiva intercultural, congrega artigos em inglês, em francês, em espanhol e em português organizados em duas grandes partes: a primeira sobre materiais do projeto EUMOF e a segunda que congrega leituras sobre a mobilidade em textos, contos e imagens de diversos autores.