Search results
12 records were found.
Relatório do projeto final de licenciatura em Design de Comunicação e Produção Audiovisual
Dissertaçäo de Mestrado de Geografia Humana apresentada à Faculdade de Letras da Universidade de Lisboa para obtençäo do grau de Doutor
Até ao momento não existem ainda procedimentos padrão para ensaios a altas temperaturas no betão, pelo que têm sido realizados ensaios a temperaturas elevadas adaptados de ensaios à temperatura ambiente. Os ensaios têm-se dividido entre ensaios a altas temperaturas e residuais após aquecimento e arrefecimento. O primeiro procedimento é mais adequado para a determinação das propriedades mecânicas do betão durante um incêndio enquanto o segundo procedimento é usado para determinar a resistência residual do betão após incêndio. Nesta comunicação apresentam-se os resultados de ensaios realizados por diferentes autores para a determinação das propriedades mecânicas residuais do betão após aquecimento e arrefecimento. Os resultados apresentados dizem respeito a resistências residuais à compressão, tração e flexão e módulo de elasticidade. Os métodos de ensaio aplicados são devidamente descritos e os resultados obtidos são objeto de análises comparativas.
Neste artigo apresenta-se um programa experimental em T-stubs sujeitos a cargas de impacto. O modelo do T-stub é utilizado para a avaliar o comportamento das componentes, existentes na zona tracionada da ligação, sendo estas as que mais contribuem para a ductilidade das ligações. As principais variáveis aqui estudadas são a espessura do banzo do T-stub (10 e 15 mm) e a intensidade da carga de impacto. Os resultados dos ensaios dos T-stubs, quando sujeitos a cargas de impacto, evidenciam um aumento da resistência plástica e uma diminuição da deformação do T-stub quando comparados com os dos ensaios quase estáticos.
A total of 120 Acacia melanoxylon R. Br. (Australian blackwood) stem discs, belonging to 20 trees from four sites in Portugal, were used in this study. The samples were kraft pulped under standard identical conditions targeted to a Kappa number of 15. A Near Infrared (NIR) partial least squares regression (PLSR) model was developed for the Kappa number prediction using 75 pulp samples with a narrow Kappa number variation range of 10 to 17. Very good correlations between NIR spectra of A. melanoxylon pulps and Kappa numbers were obtained. Besides the raw spectra, also pre-processed spectra with ten methods were used for PLS analysis (cross validation with 48 samples), and a test set validation was made with 27 samples. The first derivative spectra in the wavenumber range from 6110 to 5440 cm-1 yielded the best model with a root mean square error of prediction of 0.4 units of Kappa number, a coefficient of determination of 92.1%, and two PLS components, with the ratios of performance to deviation (RPD) of 3.6 and zero outliers. The obtained NIR-PLSR model for Kappa number determination is sufficiently accurate to be used in screening programs and in quality control.
The immersive training systems and virtual reality represent the new generation of learning spaces. This new computer technology has an incredible potential in education field. Virtual Training, Interface Checking, Full Digital Immersion are same the uncountable applications of those technologies. This paper provides an introduction to the new dimensions of learning spaces using virtual reality (VR) and its possibilities for learning space. Provides a brief overview of existent immersive training systems and show the potential for education and training in: (i) exploration; (ii) Training practical / technical skills; (iii) operation / maintenance; and (iv) academic concerns. Educational institutions will benefit from better accessibility to virtual technologies; this will make it possible to teach in virtual environments that are impossible to visualize in physical classrooms, like accessing into a mine. This type of visits may be conditioned due to difficult accesses, safety conditions and reduced space. The huge possibilities of accessible virtual technologies will make it possible to break the boundaries of formal education. This paper also aims to explore immersive virtual reality as a potential strategy for students learn about Geology and Geomining Heritage, addressing several topics, such as landscapes, rocks, ores, veins, exploitation and transformation processes and intangible heritage. An immersive learning experience is now being developed for the Naturtejo Geopark Interpretative Center.
Comunicação apresentada no Simpósio de Propagaçao Vegetativa de Espécies Lenhosas que decorreu em Castelo Branco, na Escola Superior Agrária do Instituto Politécnico de Castelo Branco de 18 a 20 de Outubro de 1996.
This paper presents a counting system project for the Naturtejo Global Geopark, which is structured in two phases. The objective of the first phase was to develop, install and test an electronic system able to remotely count the number of visitors on the Naturtejo Geopark walking routes and touristic sites. The data is reported through a web interface. A Pilot test is currently installed on Trail PR3 – “Fossil’s Route”, near the village of Penha Garcia. Since May 2015, more than 6000 tourists where monitored. The second phase of the project aims to track tourists based on the detection of Wi-Fi signals generated by their smartphones. Thanks to data mining algorithms, useful insights can be extracted that helps to understand the behaviour of tourists when they travel around the large territory of the Geopark.
Neste trabalho desenvolveu-se um modelo para estimar a densidade básica na madeira da Acacia melanoxylon po NIR.
O género Acácia inclui numerosas espécies, algumas economicamente importantes, que ocorrem naturalmente em zonas áridas na Austrália, Ásia, África e América. Em Portugal espécies destes género foram introduzidas no início do século XX, em solos secos e arenosos ao longo da costa. A Acacia melanoxylon apesar de bem adaptada às condições ecológicas do país, não tem sido aproveitada, em parte devido ao desconhecimento das suas propriedades.