Equipamentos rurais
Santos, Fernando A.
1996
Estudo exploratório para avaliar o SPC como ferramenta de comunicação aumentativa e facilitadora para crianças com Síndrome de Peter’s Plus
Type
article
Creator
Identifier
Gil, H., Pires, A. & Ventura, C. (2019). Estudo exploratório para avaliar o SPC como ferramenta de comunicação aumentativa e facilitadora para crianças com Síndrome de Peter’s Plus. In Atas da V Conferência Internacional para a Inclusão - INCLUDiT 2018. (pp. 189-200). ISBN: 978-989-8797-34-6 Leiria: Instituto Politécnico de Leiria.
978-989-8797-34-6
Title
Estudo exploratório para avaliar o SPC como ferramenta de comunicação aumentativa e facilitadora para crianças com Síndrome de Peter’s Plus
Subject
Comunicação aumentativa
Desenho universal
Síndrome de Peter’s Plus
Sistema de símbolos pictográfico para a comunicação
Increasing communication
Universal design
Peter's Plus Syndrome
Picture communication symbols Ssystem
Desenho universal
Síndrome de Peter’s Plus
Sistema de símbolos pictográfico para a comunicação
Increasing communication
Universal design
Peter's Plus Syndrome
Picture communication symbols Ssystem
Date
2020-02-03T09:43:39Z
2020-02-03T09:43:39Z
2019-12
2020-02-03T09:43:39Z
2019-12
Description
O trabalho de investigação realizado, pretende compreender em que medida o Sistema de Símbolos Pictográficos para a Comunicação (SPC), sendo uma ferramenta de comunicação aumentativa, respeita os princípios fundamentais do desenho universal. A necessidade de averiguar da capacidade desta ferramenta enquanto código de linguagem visual não verbal, surge de um primeiro contacto com o SPC sem formação prévia, entendendo-se que poderiam existir dificuldades no recurso à mesma. Partindo da exploração dos conceitos de comunicação e desenho universal, analisou-se a usabilidade do SPC, numa perspetiva empírica. Desenvolveu-se e aplicou-se um estudo exploratório que pretende avaliar, em que medida um livro adaptado em SPC, pode ser uma ferramenta de comunicação aumentativa, capaz de facilitar a interpretação da obra por parte de crianças com Síndrome de Peter’s Plus. O estudo foi realizado com uma criança de 10 anos com esta síndrome rara, que apresenta anomalias oculares, membros curtos, traços faciais caraterísticos e atraso no desenvolvimento e ou incapacidade intelectual. Sem qualquer conhecimento prévio em SPC, realizaram-se 3 sessões, aplicando diferentes abordagens ao livro, com recurso a suportes analógico e digital. Explorou-se a capacidade de interpretação e avaliaram-se os resultados, concluindo-se que existe uma dificuldade significativa na interpretação. Entendeu-se que a perspetiva universalista do SPC, carece necessariamente de uma aprendizagem prévia.
The research work carried out intends to understand in witch way the Picture Communication Symbols System (PCS), as an augmentative communication tool, respects the fundamental principles of universal design. The need to ascertain the ability of this tool as non-verbal visual language code arises from a first contact with the PCS without previous training, understanding that there could be difficulties in using it. Starting from the exploration of the concepts of communication and universal design, the PCS's usability was analyzed from an empirical perspective. An exploratory study was developed and applied to evaluate the extent to which a book adapted in PCS can be an augmentative communica-tion tool capable of facilitating the interpretation of the work by children with Peter's Plus Syndrome. The study was performed with a 10-year-old child with this rare syndrome, who has ocular abnormali-ties, short limbs, characteristic facial features and developmental delay and / or intellectual disability. Without any previous knowledge in PCS, three sessions were carried out, applying different approach-es to the book, using analog and digital supports. Interpretation capacity was explored, and the re-sults were evaluated, concluding that there is a significant difficulty in interpretation. It was under-stood that the PCS's universalist perspective needs to be prior learning.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
The research work carried out intends to understand in witch way the Picture Communication Symbols System (PCS), as an augmentative communication tool, respects the fundamental principles of universal design. The need to ascertain the ability of this tool as non-verbal visual language code arises from a first contact with the PCS without previous training, understanding that there could be difficulties in using it. Starting from the exploration of the concepts of communication and universal design, the PCS's usability was analyzed from an empirical perspective. An exploratory study was developed and applied to evaluate the extent to which a book adapted in PCS can be an augmentative communica-tion tool capable of facilitating the interpretation of the work by children with Peter's Plus Syndrome. The study was performed with a 10-year-old child with this rare syndrome, who has ocular abnormali-ties, short limbs, characteristic facial features and developmental delay and / or intellectual disability. Without any previous knowledge in PCS, three sessions were carried out, applying different approach-es to the book, using analog and digital supports. Interpretation capacity was explored, and the re-sults were evaluated, concluding that there is a significant difficulty in interpretation. It was under-stood that the PCS's universalist perspective needs to be prior learning.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access restrictions
openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Language
por
Comments