Incursões na prática: perceção de futuros professores e educadores sobre o valor formativo da interação entre contextos formais e não formais
Type
bookPart
Creator
Identifier
Jorge, F. R., & Paixão, F. (2021) - Incursões na prática : perceção de futuros professores e educadores sobre o valor formativo da interação entre contextos formais e não formais. In F. Teixeira, F. Paixão, A. Frias, J. Silveira, D. Vaz, & J. Morgado (Coord.), Educação em ciências: interações e desafios (pp. 116-119). Escola Superior de Educação de Coimbra, Associação Portuguesa de Educação em Ciências.
978-989-99491-1-9
Title
Incursões na prática: perceção de futuros professores e educadores sobre o valor formativo da interação entre contextos formais e não formais
Subject
Formação inicial de professores
Didática
Prática
Contextos não-formais
Integração curricular
Pre-service Teachers Education
Didactics
Practice
Non-formal contexts
Curriculum integration
Didática
Prática
Contextos não-formais
Integração curricular
Pre-service Teachers Education
Didactics
Practice
Non-formal contexts
Curriculum integration
Date
2023-04-06T12:56:33Z
2023-04-06T12:56:33Z
2021-12
2023-04-06T12:56:33Z
2021-12
Description
No âmbito da Didática da Matemática e das Ciências de futuros educadores, temos vindo a desenvolver uma estratégia formativa que implica parcerias com instituições de prática, proporcionando o envolvimento numa tarefa de planificação seguida de intervenção com crianças. A estratégia valoriza a interação entre contextos formais e não formais, dando relevo ao património local, e a perspetiva integradora das duas áreas. O estudo visa analisar a relevância da estratégia para o desenvolvimento profissional de 15 futuras educadoras, tendo-se colocado a questão: Quais as perceções de futuras educadoras sobre o contributo para a sua formação da experiência vivenciada? Adotou-se uma metodologia descritiva e interpretativa em que os dados foram recolhidos por inquérito e reflexões escritas sobre a experiência de planificação e incursão na prática. A análise de dados baseou-se em três categorias previamente definidas. Os resultados revelam que a experiência se repercutiu de forma positiva, permitindo evidenciar o valor da estratégia formativa para despertar para a interação entre contextos formais e não-formais e para a integração curricular.
Abstract: Within the scope of the Didactics of Mathematics and Sciences for future educators, we have been developing a training strategy that involves partnerships with institutions of practice, providing involvement in a planning task followed by intervention with children. The strategy values the interaction between formal and non-formal contexts, emphasizing local heritage, and the integrating perspective of the two areas. The study aims to analyse the relevance of the strategy for the professional development of 15 future educators, having raised the question: What are the perceptions of future educators about the contribution of the training experience to their training? A descriptive and interpretive methodology was adopted, in which data were collected through a questionnaire and written reflections on the experience of planning and incurring in practice. Data analysis was based on three previously defined categories. The results reveal that the experience had positive repercussions, making possible to highlight the value of the training strategy for awakening to the interaction between formal and non-formal contexts and for curricular integration.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Abstract: Within the scope of the Didactics of Mathematics and Sciences for future educators, we have been developing a training strategy that involves partnerships with institutions of practice, providing involvement in a planning task followed by intervention with children. The strategy values the interaction between formal and non-formal contexts, emphasizing local heritage, and the integrating perspective of the two areas. The study aims to analyse the relevance of the strategy for the professional development of 15 future educators, having raised the question: What are the perceptions of future educators about the contribution of the training experience to their training? A descriptive and interpretive methodology was adopted, in which data were collected through a questionnaire and written reflections on the experience of planning and incurring in practice. Data analysis was based on three previously defined categories. The results reveal that the experience had positive repercussions, making possible to highlight the value of the training strategy for awakening to the interaction between formal and non-formal contexts and for curricular integration.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access restrictions
openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Language
por
Comments