O conhecimento didático do conteúdo do professor e sua relação com a utilização de atividades práticas nas aulas de química : um estudo com professores peritos do sistema educativo angolano
Type
article
Identifier
BACA, Laurinda ; ONOFRE, Marcos ; PAIXÃO, Fátima (2014) - O conhecimento didático do conteúdo do professor e sua relação com a utilização de atividades práticas nas aulas de química : um estudo com professores peritos do sistema educativo angolano. Investigação em Ensino de Ciências. ISSN 1518-8795. Vol. 19, nº 1, p. 29-54.
1518-8795
Title
O conhecimento didático do conteúdo do professor e sua relação com a utilização de atividades práticas nas aulas de química : um estudo com professores peritos do sistema educativo angolano
Teacher didactic content knowledge and its relation with the utilization of practical activities in chemistry classes : a study with expert teachers of the angolan educational system
Teacher didactic content knowledge and its relation with the utilization of practical activities in chemistry classes : a study with expert teachers of the angolan educational system
Subject
Ensino de química
Conhecimento didático do conteúdo
Professores peritos
Aprendizagem ativa
Atividades práticas
Chemistry teaching
Content didactic knowledge
Expert teachers
Active learning
Practical activities
Conhecimento didático do conteúdo
Professores peritos
Aprendizagem ativa
Atividades práticas
Chemistry teaching
Content didactic knowledge
Expert teachers
Active learning
Practical activities
Date
2014-09-25T08:08:39Z
2014-09-25T08:08:39Z
2014
2014-09-25T08:08:39Z
2014
Description
O estudo desenvolveu-se no âmbito do sistema educativo angolano, com professores peritos de Química que lecionam a 7ª classe (12 anos de idade). Com o objectivo de caraterizar o conhecimento didático do conteúdo e relacioná-lo com a qualidade do ensino e com o desenvolvimento de atividades práticas que garantem a participação ativa dos alunos na construção dos conhecimentos, observamos e analisamos as aulas de um grupo de professores peritos, concretamente no conteúdo sobre reações químicas e equações químicas. Num desenho metodológico quasi-experimental, a técnica utilizada foi a observação por captação de imagens das aulas. Um elemento a que prestamos particular atenção, na análise das aulas, foi a implementação de estratégias que envolvem atividades práticas, uma vez que a investigação em didática tem amplamente evidenciado que estas são potenciadoras de aprendizagens ativas no ensino das ciências, com particular destaque na Química. Os resultados revelaram que os professores peritos utilizam com frequência as atividades práticas nas suas aulas recorrendo aos procedimentos de trabalhos em grupo, trabalho frontal e questionamentos orais e escritos.
Abstract: This study was developed within the Angolan educational system, with chemistry expert teachers who teach the 7th grade (12 years old). Aiming to characterize the didactic content knowledge and relate it with the quality of teaching and with the development of practical activities that ensure the active participation of students in the construction of knowledge, we observed and analyzed the classes of a group of expert teachers, specifically in the content of chemical reactions and chemical equations. In a quasi-experimental design methodology, the used technique was the observation from the capture of images in the classes. An element we paid particular attention in the analysis of the classes was the implementation of strategies that involve practical activities, since the didactic research has amply demonstrated that they are likely to generate active learning in science education, with particular emphasis in chemistry. The results revealed that the expert teachers often use practical activities in their classrooms, using group work procedures, work front and questions oral and written.
Abstract: This study was developed within the Angolan educational system, with chemistry expert teachers who teach the 7th grade (12 years old). Aiming to characterize the didactic content knowledge and relate it with the quality of teaching and with the development of practical activities that ensure the active participation of students in the construction of knowledge, we observed and analyzed the classes of a group of expert teachers, specifically in the content of chemical reactions and chemical equations. In a quasi-experimental design methodology, the used technique was the observation from the capture of images in the classes. An element we paid particular attention in the analysis of the classes was the implementation of strategies that involve practical activities, since the didactic research has amply demonstrated that they are likely to generate active learning in science education, with particular emphasis in chemistry. The results revealed that the expert teachers often use practical activities in their classrooms, using group work procedures, work front and questions oral and written.
Access restrictions
openAccess
Language
por
Comments