Ensino profissional português : constrangimentos historiográficos e pressupostos de relevância no contexto europeu
Type
article
Publisher
Identifier
MARTINS, Ernesto ; MARTINS, Susana (2015) - Ensino profissional português : constrangimentos historiográficos e pressupostos de relevância no contexto europeu. Revista de Ciências da Educação. ISSN 2317-6091. Ano XVII, nº 32, p. 43-69.
2317-6091
Title
Ensino profissional português : constrangimentos historiográficos e pressupostos de relevância no contexto europeu
Subject
Ensino profissional português
Formação profissional
História do ensino
Cidadania ativa
Portuguese professional education
Vocational training
History of education
Active citizenship
Portugués profesional de educación
Entrenamiento vocacional
Historia de la educación
La ciudadanía activa
Formação profissional
História do ensino
Cidadania ativa
Portuguese professional education
Vocational training
History of education
Active citizenship
Portugués profesional de educación
Entrenamiento vocacional
Historia de la educación
La ciudadanía activa
Date
2017-09-18T08:44:31Z
2017-09-18T08:44:31Z
2015
2017-09-18T08:44:31Z
2015
Description
O estudo de índole histórico-descritivo e hermenêutico trata a evolução do ensino técnico-profissional português desde século XVIII até hoje, sendo norteado pelos seguintes objetivos: analisar historicamente o ensino técnico-profissional e/ou formação profissional nos seus pressupostos e nas medidas de política educativa naquele período histórico; compreender os constrangimentos e as contradições caracterizadoras da formação profissional (escola pública ou escola profissional); identificar alguns pressupostos da relevância do ensino profissional no europeu e os seus impactos no sistema educativo português. O marco teórico será a legislação nacional e europeia, além de fontes historiográficas sobre ensino técnico-profissional, de modo a compreender a formação para o “trabalho” feito nas escolas. Indica-se que pouco a pouco foram implementadas várias respostas às solicitações europeias para a educação, formação e qualificação das
populações. A educação/formação profissional deve ser encarada globalmente em uma valorização do e pelo trabalho, convertendo-se em um fator construtivo da cidadania ativa e de uma ética de responsabilidade comum.
The study of historical and descriptive and hermeneutic character is the development of technical and vocational education Portuguese, from the eighteenth century until today, being guided by the following objectives: historically analyze the technical and vocational education and / or training in their assumptions andmeasures educational policy that historical period; understand the constraints and contradictions caraterizadoras vocational training (public school or vocational school); identify some assumptions of the relevance of vocational education in the European context and its impact on the Portuguese education system. The theoretical framework will be national and European legislation and historiographical sources on technical and vocational education in order to understand the formation to ‘work’ done in schools. It indicates that little by little have been implemented several answers to European requests for education, training and qualifications of the population. Education / vocational training should be seen globally on a valuation of and work, becoming a constructive factor of active citizenship and a common responsibility ethic.
El estudio de carácter histórico y descriptivo y hermenéutica es el desarrollo de la técnica y profesional portugués educación, desde el siglo XVIII hasta nuestros días, siendo guiado por los siguientes objetivos: analizar históricamente la formación y / o capacitación técnica y profesional en los supuestos y medidas política educativa que período histórico; comprender las limitaciones y contradicciones caraterizadoras formación profesional (escuela pública o escuela de formación profesional); identificar algunos supuestos de la relevancia de la formación profesional en el contexto europeo y su impacto en el sistema educativo portugués. El marco teórico será la legislación nacional y europea y las fuentes historiográficas sobre la educación técnica y profesional con el fin de entender la formación de “trabajo” hecho en las escuelas. Indica que poco a poco se han aplicado varias respuestas a las solicitudes europeas para la educación, la formación y la cualificación de la población. / Formación profesional La educación debe ser vista a nivel mundial en una valoración de y el trabajo, convirtiéndose en un factor constructivo de una ciudadanía activa y una ética de la responsabilidad común.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
The study of historical and descriptive and hermeneutic character is the development of technical and vocational education Portuguese, from the eighteenth century until today, being guided by the following objectives: historically analyze the technical and vocational education and / or training in their assumptions andmeasures educational policy that historical period; understand the constraints and contradictions caraterizadoras vocational training (public school or vocational school); identify some assumptions of the relevance of vocational education in the European context and its impact on the Portuguese education system. The theoretical framework will be national and European legislation and historiographical sources on technical and vocational education in order to understand the formation to ‘work’ done in schools. It indicates that little by little have been implemented several answers to European requests for education, training and qualifications of the population. Education / vocational training should be seen globally on a valuation of and work, becoming a constructive factor of active citizenship and a common responsibility ethic.
El estudio de carácter histórico y descriptivo y hermenéutica es el desarrollo de la técnica y profesional portugués educación, desde el siglo XVIII hasta nuestros días, siendo guiado por los siguientes objetivos: analizar históricamente la formación y / o capacitación técnica y profesional en los supuestos y medidas política educativa que período histórico; comprender las limitaciones y contradicciones caraterizadoras formación profesional (escuela pública o escuela de formación profesional); identificar algunos supuestos de la relevancia de la formación profesional en el contexto europeo y su impacto en el sistema educativo portugués. El marco teórico será la legislación nacional y europea y las fuentes historiográficas sobre la educación técnica y profesional con el fin de entender la formación de “trabajo” hecho en las escuelas. Indica que poco a poco se han aplicado varias respuestas a las solicitudes europeas para la educación, la formación y la cualificación de la población. / Formación profesional La educación debe ser vista a nivel mundial en una valoración de y el trabajo, convirtiéndose en un factor constructivo de una ciudadanía activa y una ética de la responsabilidad común.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access restrictions
openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Language
por
Comments