Search results

50 records were found.

Este artigo foi apresentado como comunicação oral na IX Reunião de Primavera da Sociedade Portuguesa de Pastagens e Forragens, que decorreu em Castelo Branco em Maio de 1988.
This article presents a simulated case study of a demonstration day. The intention is to apply in a real situation the PERT System. This theoretical approach has in mind to utilize various techniques and tools wich have been tought and analysed during the course “Rural Extension III” held at the University of Évora.
La raza “Merino da Beira baixa” está ubicada en la región de Castelo Branco (Portugal). Es explotada en aptitud triple (leche, carne y lana) pero com una fuerte tendência hacia la producción de leche. Sus particularidades (rusticidade y pequeno tamaño) le confieren también un gran interés. Em queso producido en la región tiene desde antaño un lugar destacadao en el mercado nacional. Se plantea un programa para la mejora genética de lar aza, com el objectivo del incremento de la producción láctea, para la asociación de ganaderos OVIBEIRA. El número de cabezas inscritas en esta asociación es de 45.000 aproximadamente. Se propone una estratificación de esa población en três niveles; núcleo de selección, de valoración y población general. Para la selección de hembras se platea un índice combinado (Núcleo de selección), mientras que para los machos será hecha en dos estapas: por ascendência a través de un índice (en el mismo que las hembras) y descendência (por testaje en el núcleo de valoración). La ganancia genética anual esperada, se determino por simulación en función de la varianza fenotípica. Se há incluído el estúdio des establecimiento del programa (15 años), además de una propuesta del método de control de los animales (identificación y producciones individuales).
Apresentam-se algumas considerações sobre o melhoramento animal, as técnicas utilizadas, e a produção dos respectivos efeitos.
A industrialização, a deflorestação, a agricultura intensiva e a utilização dos combustíveis fósseis têm vindo a causar um aumento da concentração em CO2 da atmosfera.
A eficácia económica dos sistemas extensivos de produção de bovinos de carne baseia-se na produção de pastagens a baixo custo. Para isso, o recurso ao aproveitamento das pastagens espontâneas é uma solução utilizada na generalidade das explorações boninas, principalmente no centro e no sul do país.
A avaliação morfológica e o melhoramento do cavalo Lusitano
Portuguese grazing systems are based on extensive grasslands with low stocking rates, on acid, shallow and low fertility soils. Natural pastures represent 97% from total grassland. Experiments showed that fertilisation and subterranean clover sward establishment increase yield significantly. However, farmers did not adapt these procedures. In a more detailed analysis, those methods are not efficient along the whole year, depending on an apparent water limitation for pasture growth due to rainfall regime. Under this scenario, we identify open fields for research aiming stable legume based systems.
Actualmente, a redução das emissões de CO2 provenientes das atividades humanas é um objectivo técnico prioritário. O ciclo geoquímico dos nutrientes no solo é mediado pela atividade biológica, que resulta em emissões de CO2. No sector agrícola, os ecossistemas de pastagens permanentes são um importante sumidouro de carbono. Os Modelos para estimar o sequestro de carbono desses ecossistemas, consideram o mesmo valor da respiração do solo (emissão de CO2), para todos os tipos de vegetação (composição botânica) destas pastagens. No entanto, devido à diferente produção de biomassa das raízes, da sua qualidade e composição, resultantes das diferenças na composição botânica, poderemos esperar diferentes níveis de respiração do solo. Assim, testamos a hipótese que o tipo de vegetação determina o nível de emissão de CO2. Observaram-se maiores valores de emissão de CO2 para pastagens permanentes "Biodiversas" (mais elevados nas parcelas semeadas nesse ano do que nas parcelas antigas) em comparação com as Pastagens naturais. Sugerimos que a diferente quantidade e qualidade de biomassa das raízes, poderia ser a causa para essas diferenças. Apesar do teste da hipótese não estar concluído, estes dados sugerem que os modelos para estimar o sequestro de carbono de pastagens permanentes devem considerar diferentes emissões de CO2 de acordo com o "tipo de vegetação" e a idade da pastagem (teor inicial de C no solo).
O objetivo deste estudo foi estudar várias técnicas de melhoramento de pastagens de sequeiro, sob coberto de olival, verificar o seu efeito na quantidade e qualidade da matéria seca produzida e estudar a influência dos vários tipos de pastagem na produção de azeitona.
O controlo das emissões de gases com efeito de estufa (GEE) é uma prioridade em todos os países da União Europeia. As pastagens, como ecossistema, têm a capacidade de sequestrar o CO2 da atmosfera. Porém, a sua eficiência depende de algumas variáveis, nomeadamente a fermentação entérica dos animais em pastoreio, que liberta metano para a atmosfera. Para avaliarmos a importância dessa causa, estimámos as assimilações e emissões de C, dos sistemas de produção animal extensivos, na região do Alentejo. A principal causa de emissão foi a respiração do solo; o metano produzido pelos animais representou, em 2017, 12% do total de emissões. Estes sistemas são sequestradores potenciais de CO2 da atmosfera, podendo prestar um contributo para a neutralidade carbónica, que Portugal assumiu como objetivo para 2050.
Phosphorus is a basic nutrient for plant growth and it becomes determinant of yield and persistence of pasture legumes under conditions of poor and acid soils, a common situation observed in Portugal. P defficiency leads to low nodule mass per plat and lower quantities of symbiotic fixed nitrogen. The nitrogen demand from the plant has an effect over Rhizobium activity. However in low P, Rhizobium activity might be impaired. This situation leads possible to a limitation of white clover growth by phosphorus and nitrogen defficiency.
Phosphorus is a basic nutrient for plant growth. P uptake by white clover is the result of a passive and an active process: the firts a mass flow effect and the second called as a “proton motor force” mechanism. The passive process, is dependent from the external nutrient concentration, permeability of root tissues and plant transpiration rate.
Comunicação apresentada na Sessão 15 - Política Agrícola e Bens Públicos, do 17.º Congresso da APDR.
Trial comparing improvement techniques of unirrigated Medliterranean pastures, on acid soil, under covering of an old olive grove has been installed on N. S. Mércules Farm (High School of Agriculture -Castelo Branco). There were high significant differences (P<0.01) between treatments for total matter production with emphasis on the response of natural pasture to fertilization. Yield was correlated with seed reserve of annual legumes in soil. Some pasture improvement techniques decreased consistently olive production.
A evolução da Agricultura Portuguesa está indissociavelmente relacionada com a Política Agrícola Comum e com as regras referentes à sua aplicação no espaço nacional. A partir de indicadores relevantes (indicadores de estrutura fundiária, demográficos e sociais, de produção e económicos) e com base nos dados oficiais publicados pelo Instituto Nacional de Estatística, analisou-se a evolução da agricultura portuguesa e o impacto que a PAC tem vindo a exercer nesta actividade económica. O estudo abrangeu o período 1989 - 2010, período este que foi marcado por profundas alterações, quer ao nível dos pressupostos básicos da PAC quer dos seus instrumentos de aplicação prática. Os dados mostraram uma evolução negativa na maioria dos indicadores seleccionados o que indicia que os instrumentos disponíveis para o apoio ao sector agrícola não se adaptaram às necessidades da realidade portuguesa; resulta, igualmente, evidente a situação de fragilidade em que se encontra a agricultura portuguesa e o sua incapacidade actual de contribuir para o desenvolvimento sustentado das zonas rurais.
Recolheu-se, ordenou-se e estruturou-se um conjunto de dados do efectivo ovino Merino Beira Baixa da Escola Superior Agrária de Castelo Branco (Portugal), obtidos entre 1981 e 1988. A idade média ao primeiro parto em função do tipo de nascimento das fêmeas (simples ou duplo) foi respectivamente de 595.07 + 150.01 dias e de 568.63 + 145.92 dias, não sendo significativas as diferenças verificadas. Porém este parâmetro revelou-se influenciado pelo “ano” (P<0.01). O intervalo entre partos mostrou-se dependente não dos meses de parições dentro de épocas mas sim entre as duas épocas de partos (Janeiro a Abril 314.20 + 83.15 dias e Agosto a Dezembro 380.61 + 73.80 dias). O intervalo entre partos apresentou ainda diferenças significativas (P<0.01) para a idade do parto. A taxa da fertilidade aparente foi de 86.2%, a prolificidade foi de 113.5%, a produtividade numérica foi de 91.6%. Todos estes índices mostram-se dependentes da idade da ovelha ao parto, foram ainda calculados outros parâmetros reprodutivos, sendo incluída a análise.
Comunicação oral apresentada na Jornada Técnica de Produção de Ruminantes que decorreu na Escola Superior Agrária do Instituto Politécnico de Castelo Branco, em 31 de Março de 2011.
Poster apresentado no II Encontro de Sistemas de Informação Geográfica que decorreu de 19 a 20 de Maio de 2011 na Escola Superior Agrária do Instituto Politécnico de Castelo Branco.
Poster apresentado no 7.º Congreso Ibérico sobre Recursos Genéticos Animales que decorreu em Gijón de 16 a 18 de Setembro de 2010.
Poster apresentado no 7.º Congreso Ibérico sobre Recursos Genéticos Animales,que decorreu em Gijón (Espanha) de 16 a 18 de Setembro de 2010.
A collection of data has been carried on the Merino Beira Baixa sheep at the Escola Superior Agrária (Agriculture School)in Castelo Branco (ESACB)in Portugal from 1981 to 1987. According to the birth type of females (single of double), their average age at the time of first lambing amounted to 600,10 ± 158,86 days and to 583,90 ± 159,78 days.Differences were not significant. However this parameter was influenced by the "year" factor (P<0,01). It was shown that the intervals between lambings (I.P.) did not depend on the parturition months inside the seasons, but depended on parturition months between the two parturition seasons (from January to March 296,4 ± 64,22 days and from September to November 380,0 ± 71,5 days). The "I.P." revealed significant differences (P<0,01) in terms of the conception age. The average apparent fertility rate amounted to 86,6%, the prolificacy to 114,2% and the average numerical productivity to 92,7%. All these rates were influenced by the ewes age at lambing. Analysis were carried on further reproductive parameters.
A raça ovina Churra do Campo derivou dos primitivos ovinos do tronco ibérico-pirenaico que povoaram todo o norte montanhoso da Península Ibérica. É uma raça de pequena corpulência (elipométrico e brevilíneo) (12). Em 1972, representava 2,6 % do total ovino nacional, (62.215 cabeças (4)). Em 1987, a sua população estaria reduzida a metade, entre 30.000 a 40.000 cabeças (DGP, 1987 cit. por (4)). 2 anos depois, após uma avaliação cuidada por parte da Direcção Geral de Pecuária, parece estar apenas restrita a 400 animais. Em 1997/8, a Direcção Regional de Agricultura da Beira Interior decidiu adquirir um pequeno conjunto de animais como tentativa de criar um núcleo de recuperação da raça, criando um efectivo de 16 fêmeas e 3 machos (4). Em 2004, segundo o relatório do INIAP (8) a raça estava considerada como extinta. Em Projecto Transfronteiriço, ao abrigo do programa INTERREG III – Rotas da Transumância, a Câmara Municipal de Penamacor (CMP) em parceria com a Escola Superior Agrária de Castelo Branco (ESACB) fizeram um esforço para recuperar animais ainda existentes em rebanhos dispersos e em 2007 foram criadas as condições para implementar o Livro Genealógico (L.G.) da raça Churra do Campo.
After Portugal joined the ECC, in 1986, huge land use changes occurred: cereal crops área was strongly reduced; native pastures (low productive) área sharply increased (2.1 fold); sown pastures (hhigh productive legumes and grasses mixtures) area remain unchnaged. Thus, pasture production potencial is far from fulfilled.Farmers resits sowing improved cultivars, arguing their low persistency. Therefore we tested the hypothesis that the low persistence of improved cultivars reduces the profit of the sown pastures.
O solo é um recurso natural não renovável à escala de tempo humana. O uso agrícola do solo deve ter por base o conhecimento da sua constituição a nível do perfil, da localização topográfica e das propriedades físico-químicas de forma a compatibilizar a produção agro-pecuária com a sustentabilidade do recurso solo e do ambiente envolvente. No presente trabalho foi efectuada a caracterização do uso agro-pecuário das parcelas da quinta da Senhora de Mércules, a evolução da fertilidade do solo ao longo do tempo e, com base nessa informação elaborou-se uma proposta de aptidão potencial para uso agro-pecuário dessas parcelas. Os solos classificam-se como Fluvissolos, Regossolos e Cambissolos. São predominantemente ácidos a pouco ácidos, com níveis elevados de fósforo e potássio. Os teores em matéria orgânica (MO) são muito variáveis. Nas parcelas com maior intensidade de pastoreio e de uso agrícola registam-se os valores mais elevados de MO e de nutrientes no solo, o que constitui uma fonte de poluição difusa. Pontualmente, observam-se valores de Zn, Ni e Cr, acima do limite estabelecido no DL 118/2006 de 1 de Junho, o que será, em princípio, devido às características do material originário. Relativamente à aptidão produtiva potencial, dividiu-se a área em duas classes, uma de Mobilização Mínima e outra de Zonas Sensíveis, por limitação ao pastoreio, excesso de alguns metais pesados e zona de baixa com risco de degradação química e poluição difusa para águas subterrâneas e superficiais. Aconselha-se a monitorização da qualidade do solo nas parcelas da classe Zonas Sensíveis.
Subterranean clover pastures (SC) have a higher nutritive value than Portuguese natural pastures (NP). However, this assumption does not include anti - quality factors and potential intake (determined by stocking rates - SR). Therefore, we tested the hypothesis that advantages of SC over NP are different if we consider feeding value (FV=nutritive value x intake x SR) instead nutritive value (NV) alone. Productivity of SC and NP was compared at Castelo Branco region, Portugal. Nutritive value components used for contrasts were: dry matter (DM), metabolizable energy, crude protein (CP) and ADF concentrations. Nutrient requirements of a merino ewe (50 kg live weight, 0.53 kg milk day-1 in 150 days) were considered. Minimum levels assumed for daily intake were 1.48 kg DM with 21% ADF and 40% DM. NV results per se do not match with FV. Apparently, NV limits milk production only in the end of spring, due to CP%. However, considering FV and the limitations to intake, autumn and winter periods presented stronger limitations to sheep production on SC than NP. To achieve nutritional balance, SC demand more roughage per year and ewe than NP: roughage 90 kg vs 45 kg and less concentrate 11 kg vs 12 kg, respectively.
The S. Mamede Natural Park includes a mountain area, distributed along S. Salvador de Aramenha (Marvão municipality) and S. Julião (Portalegre municipality) regions. Contrasting with the population evolution in Portugal for the last 20 years (+4%) the population decreased 27% in Marvão and 6% in Portalegre. The number of people in farming business in both municipalities decreased around 34% (1989-1999). In S. Salvador the evolution was similar; however in S. Julião the decrease was just 13%. Did that land abandonment induce significant landscape changes? The land use was mapped in two different moments (1967 and 2001) and compared using ArcView GIS software. Official statistical data was used to complement the spatial analysis (population and agricultural census). In 1967, the intensive forest in S. Julião represented 20% from total area (4223 ha) as comparing with 9% from S. Salvador total area (4972 ha). The olive grove area was 18% in S. Julião and 29% in S. Salvador. Open fields represented 21% and 25% in S. Julião and S. Salvador respectively. The increase in intensive forest use (1967-2001) was more than 120% for both regions; however, these changes had different origins. In S. Salvador the increase was due to areas being occupied for several uses, namely shrublands, olive groves and orchards; in S. Julião the change resulted from the open field areas being replaced. The open fields area decreased 70%, representing only 6% of the total area of S. Julião at the present. Perhaps reflecting these changes, at S. Julião region the stock number did not change significantly as comparing with S. Salvador, where the number of heads increased (1972-1999) with emphasis on sheep (119 to 4377 ewes). Most likely, farming in open fields changed from cereals to pastures production supporting this livestock increase. New land uses emerging in S. Salvador (golf courses, water bodies and fabric) might be qualitatively important and reflect the establishment of other economic activities, absorbing people from farming business.
O presente estudo pretende contribuir para o melhor conhecimento da raça ovina Merino da Beira Baixa.
Comunicação apresentada no 1.º Congresso de Gestão e Conservação da Natureza que decorreu em Angra do Heroísmo, na Universidade dos Açores, de 5 a 7 de Julho de 2007.
A indústria florestal produz resíduos com características e potenciais de utilização muito distintos. Por um lado, a queima de biomassa florestal para obtenção de energia conduz à produção de grandes quantidades de cinzas como produto final e, por outro lado, durante o processo de produção da pasta de papel e na sequência do tratamento por causticação é também produzido um resíduo em quantidades significativas. O objectivo deste trabalho foi avaliar o potencial fertilizante destes dois resíduos, ou seja, das cinzas provenientes da incineração de biomassa florestal e das cinzas provenientes da causticação da pasta de papel, resíduos provenientes da indústria florestal. Num ensaio em vasos estudou-se a resposta do azevém à aplicação de doses crescentes destes resíduos que corresponderiam à aplicação ao solo de 0, 0,5, 1, 3 e 5 toneladas por ha. Verificou-se que a cinza de biomassa florestal pode ser aplicada ao solo, não se observando efeitos negativos na produção ou propriedades do solo. Esta aplicação conduzirá ao fornecimento de alguns nutrientes, nomeadamente K e Ca. Em solos com relação Ca/Mg elevada aconselha-se a aplicação simultânea de Mg. O resíduo proveniente da causticação da pasta de papel, deve ser incorporado no solo com antecedência relativamente à sementeira devido à sua causticidade. Nas culturas plurianuais não deverá ser utilizado. Apresentou valor como correctivo alcalinizante, possuindo elevado teor em Na que conduziu a um aumento significativo da condutividade eléctrica e do Na de troca, não se aconselhando uma aplicação em quantidades superiores a 1 t/ha.
Debatendo-se a agricultura portuguesa com graves estrangulamentos sócio-estruturais e carecendo de urgente modernização, o ensino será um dos vectores fundamentais no desenvolvimento regional e nacional. A distribuição etária e a qualificação dos empresários agrícolas são factores que constituem a base da nossa afirmação; daí a necessidade de formar jovens com capacidade de resposta às exigências do sector. Nesse sentido, a presente comunicação tem o objectivo de relacionar o ensino agrícola com a agricultura, realçando a importância do seu papel no desenvolvimento. Dado que exercemos a nossa actividade profissional como docentes da Escola Superior Agrária de castelo Branco, será lógico que restrinjamos a nossa abordagem á realidade que melhor conhecemos: a ESA de Castelo Branco e a região da Beira Interior.
An experiment was conducted on a low fertility acid soil during 1987-1992, to investigate the influence of lime placement and method of cultivation on the botanical composition and subclover seedling density of a rainfed Mediterranean subclover-based sown pasture. Two different methods of cultivation, ploughing and scarifying, were factorially combined with three types of the lime application, before, after and half before plus half after cultivation. Lime at four rates, 0, 2, 3 and 6 t lime/ha was applied in a split arranjement. Liming and scarifying treatments increased sown species (subclovers, white clover and tall fescue) and decreased native species and bare ground. With the first lime increment the sown legumes percentage almost tripled while bare ground chover decreased by more than three times.
A collection and selection of data has been carried on the Merino Beira Baixa ewes at Escola Superior Agraria (Agricultural School) in Castelo Branco (ESACB) in Portugal from 1981 to 1989. According to the birth type of females (single or double) their average age at the time of first lambing amounted to 599.85±150.47 days and to 574.13±147.06 days. Diferences were not significant. However this parameter was influenced by the “year” factor (P<0.01) Is was shown that lambing interval (IP) did not depended on parturition months inside the season but depended on parturition months between the parturition season (from january to april 322.66±79.31 days and from august to december 380.67±73.81 days). The IP revealed significant diferences (P<0.01) in terms of ewe age at lambing. The apparent fertility rate, ptolificacy rate and numerical productivity are, in 1981-87 and 1987-88, 86,6% vs 85,9%, 114, 2% vs 112,3%, 92,7% vs 84,9% respectively. All these rates were influenced by the ewes age at lambing. Reproductive parameters in period with altered reproductive management (two autonomous herds without ewes transference) are diferentes, favourable to Autumn mating season. Analysis was carried on further reproductive parameters.
Poster apresentado no 7.º Congreso Ibérico sobre Recursos Genéticos Animales, que decorreu em Gijón, de 16 a 18 de Setembro de 2010.
The region of Castelo Branco is the 4th main region of Portugal in number of ewes. Sheep production is the major importante activity of its farming systems. Beira Baixa Merino is the most common breed of the region and it is used as a triple purpose: milk, meat and wool. Nowadays, milk has becoming the most importante production. The new production conditions, with acession to the Common Market, lead the farmes to change some components of farming systems. To study how this changes must occur, an inquiry was made to the farmers, that allow a characterization of production systems, as the basis of future work. This paper results from the inquiry referred, and it’s an approach to the production systems of Beira Baixa Merino. Some constraints to the developpment are pointed.
A crescente procura e valorização do leite de ovelha e da carne de borrego tem feito com que, em todos os países onde se explora a espécie ovina, técnicos e criadores procurem os processos mais rentáveis de obter cada vez mais leite e maior número de borregos. Com este fim tem-se cruzado e seleccionada roças autóctones e estrangeiras de modo a obterem-se animais que produzam mais leite por aumento quer dos níveis de produção, quer da persistência da lactação, e dois ou mais borregos por parto com pesos mais elevados e melhor composição de carcaça.
The first results from the suiss FACE experiment showed a sink-limitation in the response of Lolium perene to elevated PCO2.
When compared with intensive indoor production, outdoor pig production is considered by consumers as the production system that causes the least negative environmental effects and contributes to animal welfare. Nevertheless, the continuous input of nutrients in food or pig excretions, increases soil nutrients levels, as is the case with phosphorus (P). This continuous soil P input may exceed soil retention capacity for phosphate and could lead to loss/transfer of P from soil to drainage or runoff waters, contributing to non point source pollution of superficial waters. The main objective of this work was to evaluate the impact of outdoor pig production on soil P levels, its spatial and temporal distribution and also P loss from this area to drainage waters. Experimental outdoor pig production area has 2.8 ha, slope between 5 and 30%, with an animal charge of 9 adults/ ha. An increase in soil P, evaluated by the Olsen procedure (P-Ol), and in P inorganic (Pi) and organic (Po) can be observed. In winter there are important P losses by rainfall but it was observed also a global increase in soil P levels with time. P lost in drainage waters is correlated with soil P-Olsen or Pi. Levels of soil P-Olsen above 20 mg kg-1 exceed soil P adsorbing capacity causing a significant increase in P transfer to drainage waters. Better management practices and a better choice of an area with less erosion risk are important, in order to prevent eutrophication of water bodies.
Apresentam-se os resultados de um inquérito às explorações de ovinos da região realizado com o intuito de obter informação que permitisse caracterizar as explorações e que constitui uma primeira abordagem aos sistemas de produção praticados na região.
The feed cost represents the major cost in milk production. Direct grazing and forage produced on the dairy farm could allow the farmer to a better feed production cost control. Ryegrass have been extensively used for grazing and forage production. This study evaluates the production and nutritional composition of two ryegrass cultivars diploid and tetraploid alone or in a binary mixture (50:50). The results showed that the binary mixture is a good option because of its higher production of DM/ha, higher ME and NFC and lower content of NDF, ADF and ADL.
Guar (Cyamopsis tetragonoloba) is an annual and self-pollinated crop with a spring-summer cycle that belongs to Fabaceae family. Guar has been assuming increasing importance among agro-industrial crops due to the high galactomannan content of its seeds. Fifteen unbranched genotypes selected for a high-density planting and mechanical harvesting were evaluated for agronomic and yield traits. Ten morphological traits were studied for the analysis of variance, correlation, path coefficient analysis and principal components. The analysis of variance exhibited statistically significant differences among genotypes for all traits studied. The seed plant yield ranged from 13.5 to 25.0 g with mean 19.2 g. The highest significant positive correla tion was observed between seed plant yield and number of pods per plant (r=0.806). Likewise, the path coefficient analysis showed that the number of pods per plant (0.72) exerted significantly positive direct effect on seed yield per plant. The PCA showed three components with eigenvalues greater than one, which explained 80.7% of the total variation. Among the fifteen genotypes studied, CB06, CB09, CB12 and CB14 were the most promising for a high-density planting and mechanical harvesting. The information presented in this manuscript is useful in breeding and development of guar genotypes for high-density planting and mechanical harvesting in Mediterranean environment.
A obra é constituída pelos resumos das comunicações apresentadas pelos docentes da Escola Superior Agrária do Instituto Politécnico de Castelo Branco e são referentes aos projetos de investigação nos quais estão envolvidos.