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Dissertação de Doutoramento em Ciências da Educação apresentada à Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Lisboa
Nowadays almost all knowledge comes to us through media, both printed and digital media. But media messages aren’t a mirror of reality. They are constructions of that reality and the citizens must know how to analyze these messages critically, and how to produce messages using media. The school has an important role in this objective. So, Media Education is more urgent than ever.
No século XXI ser literato implica estar formado para ser consumidor crítico e produtor reflexivo de mensagens média. Todos os que não desenvolverem estas competências podem tornar-se info-excluídos e/ou socio-excluídos. A Educação para os Média é por isso uma parte fundamental da Educação para a Cidadania. Esta comunicação apresenta um projecto aprovado pela Fundação Portuguesa para a Ciência e a Tecnologia, de Portugal, sobre a Educação para os Média na região de Castelo Branco, região fronteiriça, interior e desfavorecida de Portugal. O seu objectivo é contribuir para o desenvolvimento de competências a nível da recepção e da produção de mensagens média, pelos jovens do 2º e 3º Ciclos, tendo como base jornais escolares em formato papel e online.
The omnipresent media messages have positive and negative effects on the perceptions citizens have on the world and on the social integration of others. That is why it is necessary to educate to the media consumption, so that citizens can benefit from the positive effects avoiding the negative ones. Being literate implies to be trained to be a critical consumer and a reflexive producer of media messages. Citizens that do not develop those competencies are at risk of becoming info-excluded and progressively socio-excluded. Media Education is therefore essential to Citizenship Education. This paper presents a research conducted with pupils, aged from 11 to 16, that aimed to contribute to the development of competencies at reception and production level of media messages for school newspapers. It also presents the project of Media Literacy/Citizenship Education to be developed in Castelo Branco region, Portugal, from 2007 till 2010.
No século XXI ser literato implica estar formado para ser consumidor crítico e produtor reflexivo de mensagens media. Todos os que não desenvolverem estas competências podem devir info-excluídos e/ou socio-excluídos. A Educação para os Media é por isso uma parte fundamental da Educação para a Cidadania. Esta comunicação apresenta um projecto aprovado pela Fundação Portuguesa para a Ciência e a Tecnologia, de Portugal, sobre a Educação para os Media na região de Castelo Branco, região fronteiriça, interior e desfavorecida de Portugal. O seu objectivo é contribuir para o desenvolvimento de competências a nível da recepção e da produção de mensagens media, pelos jovens do 2º e 3º Ciclos, tendo como base jornais escolares em formato papel e online. Apresenta ainda o CD-Rom “Vamos fazer jornais escolares”, uma aplicação multimédia utilizada pelos alunos nas aulas em que produziram mensagens media para o jornal escolar.
The European Commission has just published a communication, in order to advise the 27 state members to integrate Media Education in the curricula of all schooling levels. The objective of this initiative is to create opportunities so that students and teachers might be specific trained in order to become critical consumers and reflexive producers of media messages. This paper deals with the design, production, validation and use of the CD-Rom "Vamos fazer jornais escolares" and shows the first results of a research conducted during two years where the CD-Rom was used with students, aged 11-16, so that they could produce media messages for the school newspaper either for the printed or on-line editions.
Este texto apresenta uma investigação realizada em Portugal, cujos resultados apontam para o facto da produção de jornais escolares, por alunos do 2º e 3º Ciclo, contribuir para desenvolver a Literacia dos Media e a Educação para a Cidadania, bem como para promover a utilização da Tecnologias de Informação e Comunicação na sala de aula.