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This paper deals with the methodologies used for footbridges design and their application to a steel footbridge built over a road junction in Guarda, Portugal. The complexity of the bridge behavior and the high uncertainty connected with the damping and natural frequencies estimation supported the decision to carry out vibration measurements included in the commissioning tests. A modal identification was performed and a FE model of the bridge was updated accordingly. Tests with pedestrians were also performed in order to gain as much information as possible towards the final decision to be made concerning the installation or not of the foreseen tuned mass dampers. Tests included continuous streaming of pedestrian groups with increasing size crossing the bridge in synchronized walking at various pace rates.
Neste estudo procede-se à caracterização de dois modelos dinâmicos de plataformas ferroviárias balastradas e faz-se a sua implementação num modelo de elementos finitos de uma ponte. Efectua-se a análise dinâmica da referida ponte, com e sem plataforma balastrada, quando sujeita a um comboio ICE. Medições efectuadas a várias pontes com plataforma balastrada, permitiu fazer a aplicação dos modelos a uma situação real de uma ponte ferroviária e comparar os resultados com os valores medidos. Por último aplicaram-se os métodos simplificados DER e LIV, que estimam o valor máximo dos deslocamentos e das acelerações nas velocidades próximas da ressonância.