Search results

59 records were found.

Este artigo trata de fazer um pequeno percurso histórico sobre como a marca se converteu nos sistemas de identidade visual corporativa. Alguns dos principais projectos de identidade ajudam a entender que motivações originaram a necessidade de organização dos sistemas de identidade.
Este artículo indaga sobre el modo como los signos de identidad visual se organizan y son percepcionados para formar la Imagen Corporativa.
Trata-se de um recorrido histórico sobre a importância da Deutsche Werkbund para os processos de desenvolvimento de identidade corporativa, movimento precursor do que seria a Bauhaus. O modo como a Deutsche Werkbund manteve e ampliou a sua influência ao largo de los anos e como ainda no século XXI o seu espírito se mantém vivo no mundo empresarial.
Este artigo trata de fazer um pequeno percurso histórico sobre como a marca se converteu nos sistemas de identidade visual corporativa. Alguns dos principais projectos de identidade ajudam a entender quais as motivações que originaram a necessidade de organização dos sistemas de identidade. Não se trata de uma história completa, mas antes de um contributo para eventuais estudos de maior dimensão sobre a origem dos sistemas de identidade visual corporativa.
La tipografía como signo de identidad visual corporative: Codificación y decodificación visual del sistema de identidad
Trata-se de uma revisão e crítica da literatura especializada, procurando definir o percurso aconselhado para a definição, gestão e desenho de marcas. A literatura indicia o requisito de articulação entre os diversos componentes de identidade, como necessidade da definição da imagem e reputação pretendida como base do desenho e gestão da marca.
A marca como ideal de vida reporta-se tanto ao fenómeno da vida artificial da economia de mercado, de marcas que se comportam como seres, como à actividade daqueles que lhe dão forma, desenhando-as segundo os desígnios de um tempo e de um lugar. Há em Portugal uma vasta representação de designers dedicados ao branding, assim contribuindo para a gestão de excelência das organizações. O artigo esclarece os conceitos chave no tema da identidade e imagem corporativa, enquanto apresenta casos concretos de marcas gráficas e projectos de identidade visual.
Este artigo trata de fazer um pequeno recorrido histórico sobre como a marca se converteu nos sistemas de identidade visual corporativa. Alguns dos principais projectos de identidade ajudam a entender quais as motivações que originaram a necessidade de organização dos sistemas de identidade.
Através de uma revisão da literatura este artigo pretende confrontar as principais técnicas e signos usados para criar uma identidade global estatal capaz de persuadir as populações. Trata-se de um percurso pela história que passa por algumas das principais civilizações e ditadores, com o intuito de detetar padrões e identificar a intenção subjacente aos signos de identidade.
Esta publicação surge na sequência de uma já velha ambição de contribuir para a clarificação de conceitos relacionados com a Identidade e Imagem Corporativa. Tal intenção revela-se mais pertinente quando, diariamente, muitos designers desenvolvem projectos de identidade visual sem dados suficientes sobre o objecto de estudo e convencidos de que vendem um projecto de identidade corporativa, o que quase nunca corresponde à verdade... tal como ocorre com a frequente redução das marcas a um mero exercício para aumentar as vendas. À novidade da disciplina do design e ao facto de ter surgido de fora para dentro das empresas, se deverãp as diversas confusões entre termos técnicos, nomeadamente entre “Identidade e Imagem Corporativa”, frequentemente utilizados como sinónimos e que nesta publicação encontram uma tentativa de explicitação. Ao longo desta obra, o termo Corporativo será usado na sequência de corporação (do Lat. corporatione) para referir organizações públicas e privadas, com ou sem fins lucrativos, grupo de pessoas que trabalha em determinada actividade com um propósito comum, sinónimo do termo Global ou sistema sociológico e organizativo. Não confundir com corporativismo (do Lat. Corpus), política corporativista ou estado corporativo.
O design e a gestão empresarial têm uma relação intrínseca e de longa data, que teima em não ser explícita, reduzindo-se erradamente o design ao desenho, ao embelezamento dos objetos ou à arte aplicada. Neste breve manuscrito de revisão bibliográfica, procura-se aferir como tais problemas de perceção sobre a natureza do design interferem diretamente na tomada de decisão por parte das empresas, tendo como consequência uma redução da eficácia do investimento em design e na perceção pública das próprias organizações. Em parte, o design, enquanto atividade profissional, surgiu por necessidade e solicitação das empresas, nomeadamente no contexto da Revolução Industrial. Dito de outro modo, a substituição dos métodos de produção artesanais ou de manufatura por máquinas capazes de produção em massa conduziu ao surgimento das empresas, cujas necessidades fomentaram o surgimento do design (Souto, 2009; Heskett, 2002).
This article is an explanation based on the bibliography of the specialties of communication design, Corporate Visual Identity, ergonomics and visual perception of graphic signs, with the intention of increasing communicational efficiency in designers' work. Based on the assumptions of perceptual efficiency, ergonomics and symbolic, graphic brands are contextualized as strategic elements of Corporate Visual Identity. The globalized knowledge society for the information that surrounds the Internet on a global scale, the cultural changes and technological developments appear to facilitate that the design of symbols creates problems in a semantic, perceptual and ergonomic dimension. In particular, new digital media seem to foster graphic solutions with a strong mesmerizing power, but moving at a pace that the evolution
It has been observed, since the 2014s, the emergence of brand creation and management models that contribute to the sustainability of entities, organizations, territories and businesses. Each brand model proposal results from the knowledge, perspective and vision of the respective authors, in the search for answers to complex problems, not always similar. Brand sustainability depends on the experience it represents for stakeholders. Both from the perspective of commercial brands and for Place Branding, the models seem to have common visions, with their advantages and limitations. Brand models are compared from the perspective of their definition, creation, design and management. The non-interventionist methodology based on the descriptive case study, allowed the identification of the essential vectors to be considered in a brand model or in a brand creation process, specifically in Place Branding.
Embora o domínio da Identidade Visual Corporativa (IVC) assente sobre os níveis estratégico, de design e operacional, esta investigação prende-se em maior medida com os dois primeiros, sem omitir o terceiro
Although the domain of Corporate Visual Identity (CVI) is based on the strategic, design and operational levels, this research relates to a greater extent with the first two, omitting the third.
Contém os textos das comunicações e os pósteres apresentados no IV Encontro de Tipografia, em Idanha-a-Velha.
O presente artigo expõe o projeto de índole curricular em desenvolvimento e tem como finalidade demonstrar que o vestuário profissional (fardamento) representa um canal de difusão da imagem de uma instituição e pode ser promotor da sua identidade visual. Cada vez mais e nas diversificadas situações, o fardamento tem problemas que um designer de vestuário e têxtil pode solucionar. Conhecedores de algumas necessidades ao nível do fardamento, os responsáveis do Departamento de Comunicação e Marketing do Centro Hospitalar Cova da Beira (C.H.C.B.), comunicaram o seu interesse na possibilidade de reavaliação do caráter visual do vestuário profissional ao nível de front office, solicitando a apresentação de soluções práticas para a inexistência de vestuário profissional uniformizado. Desta forma, delineou-se como objetivo geral para o projeto, a Criação de uma proposta de fardamento e acessórios para os profissionais das unidades de atendimento (front office) do C.H.C.B. com base numa nova Identidade Visual Corporativa, garantindo o conforto no desempenho das várias atividades e funções. É certo que a imagem de uma instituição perante a perceção do público, nasce de uma quantidade de elementos que refletem os seus valores, a sua atividade e o seu profissionalismo. Hoje em dia, essa identidade não aparece só nos estacionários mas também, e cada vez mais frequente, no fardamento que os colaboradores vestem e exibem.
O presente artigo expõe o trabalho de investigação em desenvolvimento e pretende demonstrar que o vestuário profissional em âmbito hospitalar pode ser promotor da identidade corporativa de uma instituição. A imagem de uma instituição nasce da perceção, por parte do público, de uma quantidade de elementos, refletindo os seus valores, a sua atividade e o seu profissionalismo. Essa identidade não aparece só nos cartazes, nos veículos, nos envelopes ou nos cartões-de-visita mas também, e cada vez mais frequente, no vestuário e acessórios que as pessoas vestem e exibem. Desta forma, o vestuário profissional (ou fardamento) representa um canal de difusão direto da imagem de uma instituição e pode desempenhar diversas funções ao serviço de uma estratégia. É importante que o vestuário profissional assuma igualmente características de conforto e estética ou ainda, qualquer outra necessidade que tenha como objetivo o vestuário comum para determinadas pessoas ou grupo de pessoas.
A identidade corporativa de uma empresa ou instituição evidencia-se através dos elementos comunicacionais internos e externos, do ambiente de produção e/ou do atendimento que é prestado ao cliente, na apresentação do staff e também através dos estacionários. Neste sentido, a investigação pretende materializar os valores associados à marca IPCB e, assim, permitir delinear vários níveis de estratégia de comunicação corporativa em adequação aos diferentes públicos-alvo. Na metodologia de investigação, numa primeira fase, torna-se necessário fazer uma revisão da literatura, relacionada com a problemática em causa, para clarificar conceitos e adotar métodos. A partir da revisão bibliográfica, determinou-se um conjunto de argumentos a testar e identificaram-se as variáveis e as medidas a tomar para testar esses argumentos. Para testar os argumentos, recorreu-se a uma metodologia de investigação mista: Primeiro, através de observação e análise das campanhas publicitárias de angariação de novos alunos, realizadas anteriormente pelo IPCB, na intenção de avaliar a relação entre imagem e texto. Segundo, através de questionário pretendeu-se a realização de uma auditoria de imagem à presidência, deste instituto. Tudo isso com o objetivo de fundamentar a relação existente entre texto e imagem na publicidade institucional, e quais os valores da marca IPCB presentes na comunidade académica. A análise dos dados resultantes desta metodologia de investigação será qualitativa e poderá resultar num conjunto de diretrizes não fechadas, para que, em futuras campanhas publicitárias, a aplicação da marca IPCB seja feita com maior eficácia, valorizando e solidificando a Imagem institucional. Pretende-se que esta investigação tenha uma aplicabilidade prática na campanha de captação de novos alunos para os cursos do IPCB, nos anos lectivos de 2013/2016. Contribuirá, certamente, para a consolidação da postura institucional no exterior já que, com maior sucesso, se poderão definir linhas estratégicas e determinar objetivos a cumprir, promovendo-se, com isso, uma postura de excelência relativamente à concorrência.
Este estudo tem como objetivo compreender o processo de memorização das Marcas gráficas (logótipo e símbolo), particularmente, revelando a relação entre os parâmetros de rastreamento ocular e a memorização de marca de curto prazo. Desenho / metodologia / abordagem - O estudo foi realizado online através da ferramenta BrainAnswer, utilizando um sistema de rastreio ocular e um questionário, com 63 consumidores portugueses de azeite. Foi pedido aos consumidores que visualizassem um painel de 15 Marcas gráficas de azeite, seguido de um processo de distração, após o qual lhes foi pedido que identificassem as Marcas gráficas agora misturadas com outras. Os resultados mostram que é possível estabelecer uma correlação entre o processo de memorização de Marcas gráficas a curto prazo e: o Glances r (-0,375), as últimas visualizações r (0,4929), o maior tempo médio de fixação r (-0,28954), Grande variação no tamanho de fixação r (0,21626) e fixações mais longas r (0,21626), como podemos detectar no r de Spearman. Não foi identificada nenhuma correlação entre a seqüência de visualização e o processo de memória. A sequência de visualização é estatisticamente significativa considerando o processo de leitura ocidental.
O livro resume as atividades do projeto "Promoção e Valorização de Azeites de Montanha CENTRO-01-0246-FEDER-000004 /6756" que teve como objetivo desenvolver um conjunto de ações vocacionadas a capitalizar o conhecimento produzido pelo IPCB e IPG em torno da valorização económica dos “Azeites de Montanha”, de forma a reforçar o posicionamento das empresas da fileira por adoção das melhores práticas e processos inovadores que concorram para a produção de azeites diferenciáveis pela sua qualidade e que potenciem características organolépticas distintas, contribuindo para a introdução de novos métodos e técnicas que irão intensificar a capacidade competitiva, a visibilidade e o reconhecimento dos “Azeites de Montanha”. Foram desenvolvidas diversas sessões técnicas (em olival, em lagar e em sala), os estudos de azeites com métodos rápidos e de caracterização sensorial, a produção de cartas de índice de vegetação, a estratégia e unidade demonstradora de marketing, que culminarão no website, em produção de vídeos, manuais de boas práticas e em livro de apresentação de resultados.
The television universe is a multibillion-dollar industry. Just like all other major products, tv series need branding. Here identity is used to guide the public into the continuity of the different episodes, and to differentiate them from other series in a highly competitive market. For a successful branding, a clear strategy is needed for these audiovisual products. Our study presents an understanding of the different types of opening credits, establishing a possible classification for them, and how they are used strategically to uphold brand identity ideals. To achieve this, it’s important to understand the audiovisual medium and its interactions with Graphic Design, typography and Motion Graphics, areas that play a part in the elaboration of these main title sequences. Based on the analysis of key structural elements and different typologies or structural models of main title sequences, we made the proposal for their classification, from the perspective of structural organization.
Communication design can well be framed as the heartland of effective communication. Brands are the result of a communication design exercise and their impact on lifestyles, either in terms of behaviour change or adaptation, ways of communicating, or one’s own perception of the human condition and the world, is well established. On the other hand, research fulfils the purpose of questioning, understanding, and transforming the world. This text presents a set of articles that open different perspectives on how brands can engage with ground-breaking communication design and how they transform the world we live in.
As instituições de ensino superior são hoje centros de ensino e investigação organizados numa rede de conhecimento conectivo, que se estende numa logica transfronteiriça e multicultural. Desde o surgimento das primeiras universidades europeias em Bolonha e Paris, que o papel das instituições de ensino superior se tem adaptado às mudanças e exigências sociais, económicas e políticas. Inicialmente apoiadas com a finalidade de preservar o conhecimento e auxiliar a política e cultura monarca, bem como as regras e dogmas da igreja, as universidades resultam da iniciativa laica de estudantes e mestres e da sua interação com a comunidade. Rapidamente, as instituições de ensino superior (IES) se constituíram como centros de atividade intelectual, por via do ensino livresco, da lição e pelo debate público, formaram núcleos importantes para o desenvolvimento local e espaços de intercâmbio e mobilidade entre estudantes e mestres.
Trata-­‐se de uma investigação que visa compreender como é descodificada a Identidade Visual Corporativa, com o intuito de aumentar a eficácia comunicacional do trabalho dos designers ao nível da codificação, considerando o objectivo da empresa ou marca. Com base em 15 casos de estudo e através de quatro questionários, pretende-­‐se identificar conotações gráficas de logótipos e da tipografia corporativa, atendendo aos interesses estratégicos da empresa, produto ou serviço que representam e ao mercado em que operam. O desígnio dos designers ao nível da Identidade Visual Corporativa é confrontado com a percepção pública, de modo a obter dados sobre significados conotativos e denotativos veiculados pela tipografia corporativa e o modo como têm influência na definição da Imagem Corporativa. É objectivo deste estudo, a obtenção de dados ou método de suporte e avaliação de projectos de Identidade Visual Corporativa.
A identidade visual assenta numa relação semântica de diversos signos que integram um sistema coerente. Uma linguagem bimédia de texto e imagem que se complementam de modo a criar uma mensagem compreensível. Este estudo visa o uso da linguagem não verbal no âmbito do projeto de identidade visual corporativa, contextualizando o papel do designer informacional enquanto mediador da mensagem corporativa para os seus públicos.
Um livro com diversas perspetivas sobre projetos e processos de investigação nas áreas do design e da música. São 50 escritos por autores de diferentes países, que contribuem para uma perspectiva ampla nestes domínios.
O artigo aborda o tema do branding no contexto da identidade territorial. Trata-se de um estudo de caso sobre a Tiquira [1] Guaaja com ênfase na percepção de um produto característico do lugar que emerge do território renovado e reposicionado pelo marketing para atender a uma nova categoria de público. Parte-se da análise sobre a comunicação da marca Guaaja com o consumidor local e sobre a percepção deste em relação ao novo produto que altera as características do original e sobre a marca que o identifica. Trata-se de um estudo descritivo com abordagem qualitativa e quantitativa que se apropria de fontes secundárias e primarias para a coleta de dados.
The present study results from a set of studies developed in the scope of the project and design methodologies. Through non-interventionist and interventionist methodologies with qualitative basis, a management model was developed to apply in research project in the communication design field. On this way, this study evidences the importance of using suitable methodologies, applying project management and design management concepts, and lastly demonstrates how Design Thinking and visual thinking methods can improve the outcomes of the projects when these disciplines were used together. This research has as main goals to clarify the research project management in communication design, to demonstrate the importance of an application related to a management model in a research project in a professional practice context, to contribute for scientific knowledge. The present study intends also to understand how the project management can help, whether reasoning the problem in a holistic view or within a specific framework.
The following article describes a creative strategy in the learning environment regarding Digital Design, specifically the development of visual exploration on emotional archetypes to a group of students of Master of Graphic Design of the School of Applied Arts of the Polytechnic Institute of Castelo Branco, Portugal in the academic year 2018/19. The research topic was introduced in the development of a communication project for the Agro-Food product, bee pollen. The article presents the introduction to the problem, hypothesis, objectives, strategy, results, and conclusion. The development of the visual exploration strategy included the theoretical framework of Wertime [8], and Woodside, Sood and Miller [9], Although the results point out the richness of the proposed strategy in communicating the importance of the emotional concept among students and the notion of structure in the communication, The authors assessed from the resulting experience, the complexity of communicating the possibilities of the use of archetypal images in the development of communication solutions.
Traffic signs are not globally standardized, and there are different signage systems all over the world. The system of traffic signaling in Portugal comes from the European System, ratified on 19th September 1949 in Geneva, which has slowly evolved, with occasional changes and often driven by international agreements. Currently the road signaling system is regulated by the Regulatory Decree No. 22-A/98 of October 1st, which approves the Traffic Signaling Regulation. For the present research it is vital to include, in the vertical signaling system to be placed on public roads, tourist-cultural signaling, which is intended to convey information about places, buildings or groups of buildings and other motifs of particular relevance (cultural, historical-heritage or landscape). Following a first case study, it was found that not all pictograms present in vertical signaling are perceptible and understandable. The level of simplification and development of pictograms for application in projects for vertical signaling is very disparate, some of them extremely simplified and easily perceptible and other require a higher level of interpretation by the user, due to sign complexity.
The present study results from a set of studies developed in the scope of project and design methodologies. Through non-interventionist and interventionist methodologies with qualitative basis, the methodologies of several research projects in communication design were analysed. In this way, this study evidences the importance of using suitable methodologies, applying project management and design management concepts, and lastly demonstrates how Design Thinking and visual thinking methods can improve the outcomes of the projects when all these disciplines are used together. This study has as main goals the development of methodologic synthesis models that help in the decision-making process, and to simplify the design process through the visual thinking and Design Thinking tools that allowed the designers to have a holistic perspective of each project. Besides this, it was expected that these synthesis models could be applied in other research projects in the communication design field.
Livro de Proceedings dos artigos curtos apresentados no 7º EIMAD – Encontro Internacional de Investigação em Música, Artes e Design, que decorreu entre os dias 14 e 16 de maio de 2020. Os artigos curtos estão escritos em português ou espanhol. O livro inclui unicamente os manuscritos escritos em português ou espanhol, aprovados num processo de revisão por pares duplamente cego, requisito de participação no EIMAD. Os capítulos do livro reportam a processos investigativos de natureza diversa, incluindo a explanação dos métodos, procedimentos e resultados de investigação nas áreas do design, música e áreas de interseção. Assim, o livro organiza-se capítulos organizados por três secções: – Design e Ensino do Design; – Música, Musicologia e Ensino de Música; – Áreas de Interseção.
The present article results from a research project, which, as the objective simplifying the research project management in communication design. This project intends to demonstrate the importance of an application of a research methodology in a professional practice context, to contribute to scientific knowledge, and at last understanding which forms the design methodology applied to research projects can help whether understanding the problem in a holistic view or with a respective solution.
This article results from the analysis of the results of the Project for the Promotion and Valorization of the International Tagus Natural Park (PNTI), developed from the management model of the National Network of Protected Areas and implemented in 2017 from the pilot project for the collaborative management of the PNTI, involving multiple organizations of the territory. The aim was to develop a communication strategy appropriate to the PNTI and its territories, and it was found in the communication design discipline a strategic tool for the development of means and supports that could promote the dissemination, promotion and valorization of the territory, in harmony with the fundamental principles of nature conservation and biodiversity.
This study results of the application of the visual thinking methods through a non-interventionist methodology divided in two steps: exploratory interviews and exploratory descriptive diagrams. The research in this field has as main objectives to demonstrate that using visual thinking methods can help in a holistic comprehension of the methods and work processes of the projects, to simplify the complex information of each project and find key concepts common to all of the case studies. This research emerges because of the struggle in assess a detailed holistic perspective about the projects and his components, as the structure and organization of information during the project, since that the designer works in several projects at the same time. In this way, the study intends to evidence the importance that the organization of the information and his visual representation assumes in the development of the new knowledge, in the establishment of relations through the holistic view that visual thinking methods provides. Furthermore, this study demonstrate that visual thinking is fundamental to a better comprehension of the structure and organization of the design process, as well as powerful tool to achieve findings in design and project methodology fields.
Este estudio busca concienciar al profesorado, que desarrolla su labor docente en un contexto social y cultural desfavorecido, sobre las posibilidades que ofrece la construcción de un mapa visual de su entorno. A fin de establecer conexiones de una manera expresiva y colaborativa, se llevó a cabo un taller en una escuela de primaria con alumnado de quinto curso perteneciente al barrio Nou Llevant-Soledat Sud de Palma (Islas Baleares, España). A través del mapeo narrativo como técnica analítica, los y las escolares construyeron un nuevo lenguaje, una red (su red) analógica de información. La creación de mapas ha reforzado el mensaje de intersección y fomentado nuevos comportamientos. La aproximación de diferentes universos a través de dibujos llevados a cabo por el alumnado nos ha permitido la creación de narrativas y consecuentes mapas mentales. Los resultados informan sobre la importancia que tiene la representación cartografía como herramienta de aprendizaje y sensibilización educativa. Asimismo, permite un proceso creativo en un intento de aliviar la carga cognitiva de la realidad del barrio y hace de la información resultante un “filtrado” más amable.
Brand Visual Identity is an identification system that, with flexibility, ensures the unity and coherence of visual communication (in multiple media: physical as products, objects, or graphics; architectural and ambiance; audio-visual; digital and virtual). Brand Marks occupy a top place in the good performance of most Brand Visual Identity systems, even when these rely more on imagery and use Brand Marks with less expressiveness. In dynamic Visual Identity systems, the Brand Marks may constitute themselves as systems within the Brand Visual Identity supersystem. This study aims to dissect existing brand marks, focusing on how the graphic components (symbol, logotype) are designed, prioritised, and correlated to achieve differentiation, contrast, recognition, and memorisation. This include an empirical examination based on direct observation and exploration and in survey by questionnaire with a sample of 400 participants, aiming at the definition of design principles to aid the design of Brand Marks and to be considered in the definition of the “map of competitors” tool, which intends to aid in the analysis of multiple visual identities competing in the same market or segment.
Este livro é resultado do EIMAD 2022 – 8º Encontro Internacional de Investigação em Música, Artes e Design, que teve lugar de 7 a 8 de Julho, em Castelo Branco, Portugal. O livro inclui os artigos curtos, submetidos ao EIMAD 2022 e aprovados pelo processo de revisão por pares, dupla e cega. A conferência mantém a missão de divulgar, alavancar e promover a investigação nos campos do Design, da Música, das Artes e suas intersecções. Esta missão ganhou maior relevância com a COVID-19 e a atual situação geopolítica, uma vez que se repensam conceitos de mobilidade, das fronteiras terrestres e a globalização. O EIMAD 2022 adota um modelo híbrido, acontecendo online e presencialmente, o que poderá permitir o aumento da participação e o impacto do congresso. Participam 162 autores de países como Tailândia, Malásia e Índia, Brasil, Equador e Estados Unidos da América, Portugal, Itália, Irlanda do Norte, Espanha, Alemanha e Suíça, assinalando o crescimento e notoriedade do encontro a nível internacional. Sem comprometer a incumbência de disseminar resultados e processos de investigação, em linhas específicas ou campos transdisciplinares, o EIMAD 2022 associa-se ao projeto Nova Bauhaus Europeia (New European Bauhaus – NEB), promovido pela Comissão Europeia. O NEB tem um âmbito reformista centrando-se na resolução de problemas sociais e na transição climática da UE de modo mais estético, sustentável e inclusivo. As comunicações dos quatro keynote speakers estão alinhadas ao New European Bauhaus, bem como os artigos de diversos autores. Deste modo, este livro inclui resultados de investigação, diferentes abordagens, novos avanços de conhecimento sobre questões sociais e técnicas em Design, Música, Artes, relativas à prática profissional, ensino e educação. Os capítulos do livro estão organizados em três secções: – Design e Ensino do Design; – Música, Musicologia e Ensino de Música; – Áreas de Intersecção. Na primeira secção, encontramos capítulos com o propósito de compreender como as condições do contexto de ensino-aprendizagem impactam no ensino do design, face à abordagem de problemas complexos; uma proposta de um modelo conceptual de análise de tendências socioculturais, com vista à gestão visual de projetos em ambiente colaborativo; uma análise da efemeridade dos participantes da moda no Brasil; uma revisão do sentido e codificação das imagem como meios de comunicação; um caso de estudo sobre ilustrações de figurinos para teatro; um estudo sobre vestuário para idosos com limitações decorrentes de patologias degenerativas das articulações; uma proposta de ação de design social que liga a xilogravura à consciencialização ambiental através do design de superfície e, por fim, uma revisão da literatura sobre o branding das marcas de moda, particularmente a comunicação que mantém a relação com os consumidores e atrai novos clientes. No que diz respeito à segunda parte, está incluído um estudo sobre a canção como recurso didático e pedagógico facilitador do desenvolvimento de competências musicais e técnicas do violoncelo; uma análise de diversas abordagens utilizadas na formação musical; uma investigação-ação sobre as dificuldades de aquisição da leitura rítmica verificadas em contexto de sala de aula; um estudo de caso descritivo sobre o Ensemble Dias de Música Electroacústica – Collegium Musicum Electroacústico; um estudo sobre processos de registo, classificação e expressão de informação de diferentes fontes para uso educativo, turístico e museológico. Já a terceira parte, inclui um estudo de caso sobre conceção e desenvolvimento de produtos personalizados, com recurso à tecnologia de fabrico aditivo, para apoiar indivíduos com limitações físicas na aprendizagem de instrumentos musicais, um estudo de caso sobre a obra do escultor Cesare Sighinolfi em Portugal, e por fim uma revisão da literatura e casos descritivos na interseção da escultura com a joalharia.
Um livro com diversas perspetivas sobre projetos e processos de investigação nas áreas do design e da música. São 33 escritos por autores de diferentes países, que contribuem para uma perspectiva ampla nestes domínios.
Brand Mark is one of the most relevant visual identity elements for the differentiation and identification of a brand and often the most used sign in various media. Although the effectiveness of some contemporary brand visual identity systems does not depend heavily on an easily recognizable symbol and/or logotype, Brand marks still play a very relevant role in most cases, especially in small systems. Previous studies were dedicated to the definition of selection and design criteria, as well as to the identification of connotations and Brand marks typologies in specific markets. However, the need for a tool for analysis and evaluation of Brand Marks persists, detecting graphic sectorial codes and the characteristics that determine symbolic and graphic effectiveness, power of fascination and comprehension. This work takes Visual Identity as research field of study and Brand marks as the research topic. The investigative process deals with the Semantic and Syntactic analysis of its infrasign of Brand Marks, in its relationship with the brand image. Based on literature review and framework of other studies or previous proposals, our main results are the definition of design principles and the identification of components that integrate the Brand Competitors Map for analysis of visual identity systems and of Brand Marks in particular.
Currently, internet is the most wanted medium of communication and most used by people or entities. Unquestionably, it has transformed significantly consumer behaviour, namely in the access to information or in the way a product or service is purchased. In this context, the evaluation of the effectiveness of websites has increased over time, following the evolution of the concepts of Human Machine Interface, Usability and User Experience Design. In the context of the methods and processes of usability evaluation, different proposals have been developed, from direct observation, to interviews and questionnaires, among other techniques and tools. Thus, this article is based on a case study of descriptive type, based on the literature review concerning the models of evaluation of the quality of websites. The results of the article consist in the definition of a set of parameters to analyse the quality of the interface of websites and in the proposal of a checklist concerning content, aesthetics and navigation.
By exploring the concept of image curation, this article presents a proposal for the applicability of image curation in the development of Projects of Design, exploring the role of visual curation as a contribution to the development of interfaces between academia and business. Due to the amount of data present in digital culture, content curation is an increasingly important activity in project development. In higher-education design formation, image curation allows safeguarding the project literacy on the one hand, through the definition and clarification of an organization of visual elements and defining a basis for dialogue on the projective possibilities. The proposed strategy for visual curation offers the possibility of being applied as a basis of dialogue with external stakeholders. Moreover, thus, in a context of learning in design, enabling another bridge between the Academy and the corporate fabric.
In the scope of Branding projects, the (re) designing of the Visual Identity of Brands or in the scope of audits of Brand Image, we proceed to the research on Brand Marks. This analysis falls on the Brand Marks that will be intervened, but also on Brand Marks of competitors or cases considered as good practices. The research stage on Brand Marks is common in academic or professional projects and students and professionals have difficulty in giving meaning and usefulness to the information collected. The most widely used visual analysis tools allow for the characterization of samples made up of Brand Marks, but these do not help in the extraction of specific conclusions centered on meaning and design. This article describes the development of the competitors map, the Visual Research Tool which allows the objective analysis of Brand Marks, which allows for decision making about the design effectiveness of an isolated Brand Mark or about its (re) design by comparison to a sample of competing Brand Marks. This Visual Research Tool has been developed through literature review, analysis of other tools, the inclusion of a semantic, syntactic and pragmatic analysis, which also includes classifications such as the iconicity scale or the Vienna Classification, as well as principles of visual rhetoric. Using visual and symbolic data, this Visual Research Tool supports professionals and students to create strategic strategies for Brand Visual Identity. This article reports on the creation and evaluation of the Brand Marks’ competitor map.
This article results from the analysis of results of the Ordo Christi Project - Artistic Heritage of the Order of Christ between Zêzere and Tejo rivers (15th and 16th centuries), developed by the Polytechnic Institute of Castelo Branco and other organizations in Portugal. This document focuses on integrated communication and the theme of information design. The investigative process starts from the case study of the Ordo Christi Project, namely the analysis of the supports and means of communication developed, applying a interventionist research methodology, qualitative basis. The project aimed to promote knowledge and contribute to make historiographic information clearer and more accessible to society, seeking its applicability for tourism and educational purposes. For the pursuit of the proposed objectives, it was found in communication and information design the strategic tools for divulgation of the results and the developed routes, expressed through multiple means of information, dissemination and promotion.
This article aims to propose a strategy for narrative development, for photo/ image sharing social tools. By generating scenarios for product assessment through comparing consumption narratives as a contribution to the creation of new communication strategies. Developing as hypothesis that the development of narratives from a brand and its consequent comparison with consumers feedback, allows a more reliable way to generate inputs for the development of more effective communication strategies. The article follows an exploratory study methodology intended “to develop pertinent hypotheses and propositions for further inquiry. The article draws on a qualitative proposal of a method to apply in narratives of consumption. The results of the proposed strategy open avenues for narratives developments, where the consumers contribution receive expansion values from the brands strategy, returning value to first consumer feedbacks. The implications of this study are the creation of a paradigm of curatorship as authorship. The research limitations/ implications address the speculative scope of the proposed strategy and the need for more empirical work in the subject.
This paper aims to present a paradigm regarding the circular economy (CE) concept's communication, referring to the difficulty presented by the type of reflexivity involved in the circular economy process. We conduct an exploratory study methodology intended “to develop pertinent hypotheses and propositions for further inquiry, a study developed in the context of the project, Program INTERREG V-A Spain-Portugal (POCTEP) 2014–2020, REiNOVA_SI (Re-industrialization of the agri-food sector - Sustainability and Innovation) is a transnational cooperation project between Portugal and Spain which aims to promote the use of circular economy practices in agri-food micro-enterprises and SMEs. The paper draws the hypothesis, in Design thinking context, that gamification can induce a reflexivity thinking on CE, specifically on Agrofood entrepreneurs in the Portuguese context. Reflexivity could empower the connection between the company and its local context and stakeholders dissuading the drivers for abroad markets positioning.
The interaction between Art and Branding has occurred in various contexts, for reputation purposes, through all communication media, for the purposes of persuasion, promotion, symbolism or secondary associations, impacting on social and cognitive levels. The scope of this article is to correlate Branding Art and Art Infusion with the spirit of the place, concretely to present a conceptual model which correlates artistic activities developed in a neighborhood with Branding Art and Art Infusion concepts taking into account the reinforcement of the current place brand strategy. The article is based on the literature review and in explanatory Case Study, using results from the project “Re-Habitar el Barrio: Procesos de Transformación y Empoderamiento entre Universidad-Escuela-Sociedad a través de Prácticas Artísticas”. The use of the schemes makes possible to visualize and share abstract concepts and value data in a participatory group way, detecting the best ways to facilitate communication and mediate interaction between people and territory. The results consist of defining a brand argument and defining its conceptual model, making use of the schematics as a way of visualizing abstract concepts.
The greater influx of tourists to certain territories raised the need to inform, guide and communicate basic messages, with a universal language, expressed through various analog and digital supports. This proliferation of means has led to a profusion of guidance and public information systems, some of which are regulated (such as the traffic signs system, signaling of routes and paths or the signaling of protected areas) and other unregulated systems (such as the signaling of religious, equestrian, municipal, historical, heritage and cultural routes, etc.). This article is the result of an ongoing research project, which aims to systematize tourist signage in Portugal, in order to satisfy and induce the potential or real demand for guidance, direction and information of tourists, in a clear and precise way, in addition to transmitting a unique and homogeneous image of the tourist product. Its scope will provide a clear reference framework, which facilitates the implementation of a normalized system by the organizations responsible for the standardization and implementation of tourist signage in Portugal.
The purpose of the article is to study how the brand’s visual identity contributes to the understanding, accessibility and enjoyment of information, adapting the message to different cultures and profiles of people, users or target audiences. Identity promotes sustainability and respect for people’s quality of life. The methodology used is mixed, including a non-interventionist phase consisting in the study of competing brands, audience map and persona method and an interventionist component through project-grounded design research, which includes participatory methods such as co-design and Design thinking. The results are a visual identity of the mountain olive oils brand that acts simultaneously as an interface of representation of the collective, the individual and the region (internal audiences), fulfilling the expectations and needs of the target public and other stakeholders. Design principles and good practices are also defined to ensure that visual identity continues to function as a cultural interface of the territory in a sustainable logic and not just business requirements.
The purpose of this paper aims to describe the implementation of a Design Diagnosis practice within the scope of an International project under the acronym – REINOVA (Reindustrialization, entrepreneurship, and innovation in traditional productive sectors) was a project conducted by an international consortium composed by Portuguese and Spanish Institutions. The research presented is based on specific implementation of a strategy for the development of solutions within the scope of Design from the ESART partner within the REINOVA methodology. The discussion sessions that included the display of visual boards to the micro-entrepreneurs summarized the results of the image diagnosis and positively influenced the consumption context of some of the products previously idealized, namely the target audience, as well as the doses and form of presentation/communication of the product. The incentive programs for micro-companies must consider the volume of information that entrepreneurs need to address regularly, avoiding entropy in communication with small organizations.
The purchase of cars is increasingly influenced by digital. For this reason, car brands have increasingly focused on digital communication strategies in order to capture public interest in their products. This bet on digital is not only in the sale of new cars, but also in the sale of semi-new and used cars. Aware of this new market trend, Lexus Portugal has ordered the present study, which has as main objective the design of a promotion and sales online platform for seminew and used cars of this brand. This online platform is not intended to be only a website for the dissemination of the available fleet of cars for sale. It also intends to offer its user a pleasant environment; and, as the user browses the website, he will hopefully be effectively informed about the main attributes of Lexus cars, namely their high reliability. This paper focuses mainly on the first phase of this research project, where a comparative analysis was developed on the online platforms of the main competing Lexus brands.
This research aimed to study and develop an advertising video to promote the placement of an ambarscience didactic toy in the Primary School classroom context, as complement to the teaching process, as this is something, according to our study, unprecedented in this type of toys. We aimed to understand the relevance of using nonlinear narrative structure in this type of videos and how the used of flashback and flashforward narrative devices would help in enlightening the learning potential of the toy. For Albino (Albino 2013) babies since birth are highly predisposed to learn and their brain naturally absorbs all the information of new life, this is not optional, it is a human condition. According to the same author, since children are born they are constantly absorbing information and learning, it is up to adults to promote their learning and the development of many of their abilities. Didactic and educational toys are a good support in this training, helping them to develop all their skills in the development of imagination, memory, concentration and visual perception. In this paper, after an introduction to the contextual and theoretical framework, we briefly present the empirical methodology adopted in the practical project, which involved all the fieldwork developed in the toys company, the enquiries for selecting the product to study and promote, the different video creative and production stages; and the test and analyzes of reactions to the video prototype.
O Parque Natural do Tejo Internacional (PNTI) existe há 19 anos, sobrepondo-se parcialmente à Zona de Proteção Especial do Tejo Internacional, Erges e Ponsul, classificada ao abrigo da Diretiva Aves, integra o Parque Internacional Tejo-Tajo, desde 2013, e foi classificado como Reserva da Biosfera da UNESCO, em 2016. Entre outras iniciativas, que, no seu conjunto, dão corpo a uma gestão ativa e de proximidade, em abril de 2017, foi lançado o Projeto Piloto para a Gestão Colaborativa do PNTI, envolvendo sete entidades: os três Municípios (Castelo Branco, Idanha-a-Nova e Vila Velha de Ródão), o Instituto da Conservação da Natureza e das Florestas, a Quercus, o Instituto Politécnico de Castelo Branco e a Associação Empresarial da Beira Baixa. Pretendeu-se constituir uma dinâmica de colaboração e partilha, em que as diferentes entidades colocaram ao serviço do PNTI os seus saberes e competências. Este Projeto Piloto permitiu evoluir para a conceção de um novo modelo de cogestão para as áreas protegidas. Trata-se de um instrumento que marcará o futuro da valorização do nosso capital natural, baseado na proximidade aos territórios e às pessoas que nele habitam, exercem as suas atividades económicas e os visitam, mas também baseado em mais conhecimento, comunicação e reforço identitário. E este livro, que ilustra os atributos desta parcela do território, como é valiosa, singular e pode catalisar o seu desenvolvimento, é já uma evidência dos bons resultados que é possível alcançar quanto se trabalha em rede. É compilada informação disponível sobre o PNTI que se disponibiliza, de modo muito acessível a quem a lê. Informação que contribuirá para a promoção dos valores presentes nesta área protegida, dos seus habitats, espécies e paisagens que lhe conferem uma identidade tão própria. Reforçará ainda os comportamentos que reconhecem o valor dos serviços que os ecossistemas prestam que, não valorizados pelo mercado, são indispensáveis para o bem-estar da sociedade, tais como o controlo da erosão, o sequestro de carbono, a regulação do ciclo hidrológico, a conservação da biodiversidade, a redução da suscetibilidade ao fogo, os espaços de lazer e fruição, entre outros.
Em sintonia com os objetivos fixados aquando da criação do Parque Natural do Tejo Inernacional, em agosto de 2000, assume-se como propósito deste guia a apresentação de um instrumento de informação e orientação que potencie o respeito pelos valores intrínsecos do PNTI, bem como o usufruto e fruição equilibrada dos mesmos. Neste contexto procede-se a uma breve descrição caracterizadora do Território do Parque, informação relativa ao apoio à visitação, é ainda apresentado um elenco de espécies de fauna e flora.
Relatório Final do Projeto “Promover e Valorizar o PNTI”, onde são descritas as atividades desenvolvidas no período de 1 de abril a 31 de agosto de 2019. Para além da descrição das atividades desenvolvidas no período em apreço, este último relatório procura sintetizar todo o Projeto, configurando-se assim como Relatório Global do Projeto. Neste sentido, complementa-se informação apresentada no primeiro e segundo Relatórios, tendo em consideração a duração total do Projeto, desde 1 de outubro de 2018, a 31 agosto de 2019. O Projeto consistiu na proposta e desenvolvimento de ações com vista à manutenção e melhoria da sinalética, bem como a instalação de painéis informativos que contribuam para a fruição, atratividade e condições de visitação do Parque Natural do Tejo Internacional através de soluções de comunicação e promoção.