As representações das famílias de crianças frequentadoras do 1º ciclo do ensino básico com necessidades educativas especiais
Type
article
Creator
Publisher
Identifier
MARTINS, Ernesto (2014) - As representações das famílias de crianças frequentadoras do 1º ciclo do ensino básico com necessidades educativas especiais. Revista Alpha. ISSN 1518-6792. Ano 15, n.º15, p. 154-170.
1518-6792
Title
As representações das famílias de crianças frequentadoras do 1º ciclo do ensino básico com necessidades educativas especiais
Subject
Escola inclusiva
Educação especial
Necessidades educativas especiais
Escola–família
Ensino básico
Inclusive school
Special education
Special educational needs
School-family
Basic education
Educação especial
Necessidades educativas especiais
Escola–família
Ensino básico
Inclusive school
Special education
Special educational needs
School-family
Basic education
Date
2015-05-12T14:32:01Z
2015-05-12T14:32:01Z
2014-11
2015-05-12T14:32:01Z
2014-11
Description
É importante a escola inclusiva e a família no apoio educativo ao desenvolvimento das crianças com necessidades educativas especiais, pois esse desenvolvimento poderá ser condicionado pela relação ‘escola-família’, pela formação dos professores, de modo a melhorarem a comunicação, a participação, a socialização relacional e o envolvimento dessas crianças em contexto de sala regular. O estudo realiza-se numa escola portuguesa do 1.º Ciclo do ensino básico, utilizando a metodologia do paradigma interpretativo, para compreender como se processa a relação educativa escola-família. Aplicaram-se as técnicas de recolha de dados, observação documental, natural e participante e a entrevista semiestruturada a dez famílias de filhos com necessidades educativas especiais. Analisaram-se os dados pela triangulação e análise de conteúdo, estabelecendo 6 categorias de análise interpretativa. Conclui-se que há necessidade de mudança da escola, melhor formação dos professores, melhoria nos apoios e recursos, capacitação dos pais para uma comunicação mais eficiente, um envolvimento e uma participação mais responsável.
Abstract - The inclusive school and family are important for educational support to the development of children with special educational needs, because this develop-ment may be conditioned to the school-family relationship, to the training of teach-ers in order to improve communication, in order to improve communication, partici-pation, relational socialization and involvement of these children with regular learn-ing classes. The study takes place in a Portuguese school in the first Cycle of basic ed-ucation, using the methodology of interpretative paradigm, to understand how the educational relationship school-family occurs. We applied the techniques of data col-lection, documentary, natural and participant observation and the semi-structured interview with ten families of children with special educational needs. We analyzed the data by triangulation and content analysis, establishing 6 categories of interpre-tative analysis. We concluded that a change is necessary in schools, better training of teachers, improvement in resources and support, support and empower the parents to a more effective communication, involvement and a more responsible participa-tion.
Abstract - The inclusive school and family are important for educational support to the development of children with special educational needs, because this develop-ment may be conditioned to the school-family relationship, to the training of teach-ers in order to improve communication, in order to improve communication, partici-pation, relational socialization and involvement of these children with regular learn-ing classes. The study takes place in a Portuguese school in the first Cycle of basic ed-ucation, using the methodology of interpretative paradigm, to understand how the educational relationship school-family occurs. We applied the techniques of data col-lection, documentary, natural and participant observation and the semi-structured interview with ten families of children with special educational needs. We analyzed the data by triangulation and content analysis, establishing 6 categories of interpre-tative analysis. We concluded that a change is necessary in schools, better training of teachers, improvement in resources and support, support and empower the parents to a more effective communication, involvement and a more responsible participa-tion.
Access restrictions
openAccess
Language
por
Comments