História da química na sala de aula para ensinar sobre natureza da ciência : o exemplo da interdependência entre ciência e tecnologia
Type
article
Creator
Publisher
Identifier
PAIXÃO, Fátima ; FIGUEIREDO, Margarida (2015) - História da química na sala de aula para ensinar sobre natureza da ciência : o exemplo da interdependência entre ciência e tecnologia. Revista Interacções. ISSN 1646-2335. Vol. 11, nº 34, p. 292-311.
1646-2335
Title
História da química na sala de aula para ensinar sobre natureza da ciência : o exemplo da interdependência entre ciência e tecnologia
Subject
Ensino de química
Sequência didática
Natureza da ciência
Interdependência ciência e tecnologia
História da ciência
Chemistry teaching
Didactic sequence
Nature of science
Science and technology interdependence
History of science
Sequência didática
Natureza da ciência
Interdependência ciência e tecnologia
História da ciência
Chemistry teaching
Didactic sequence
Nature of science
Science and technology interdependence
History of science
Date
2015-07-14T13:07:05Z
2015-07-14T13:07:05Z
2015
2015-07-14T13:07:05Z
2015
Description
Na senda da investigação que valoriza um ensino e aprendizagem de Química promotor de literacia científica desenvolvemos, no âmbito do Projeto EANCYT (Enseñanza y Aprendizaje sobre la Naturaleza de la Ciencia y Tecnología), uma sequência didática com o objetivo de melhorar a compreensão pelos alunos da Interdependência entre Ciência e Tecnologia através de um ensino explícito sobre a Natureza da Ciência. No desenho da sequência didática foram utilizados materiais que se enquadram no domínio da História da Ciência, ligados ao nome de Antoine Laurent Lavoisier, por muitos considerado o pai da Química. Os documentos usados ilustram um episódio marcante da evolução desta ciência experimental em que a conceção e a utilização de um complexo dispositivo tecnológico permitiu fazer a síntese da água a partir do hidrogénio e do oxigénio chegando às proporções em que sabemos, atualmente, que estes gases se combinam. São apresentados e analisados alguns resultados obtidos a partir das respostas a questões do COCTS (Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia, Tecnologia y Sociedad), utilizando uma metodologia investigativa com recurso a pré-teste/pós-teste e grupo de controlo para avaliar os alunos e a sequência didática.
Abstract - In the wake of the research that values Chemistry teaching and learning promoter of scientific literacy we developed under the EANCYT Project (Enseñanza y Aprendizaje sobre la Naturaleza de la Ciencia y Tecnología) a didactic sequence in order to improve students’ understanding of the interdependence between Science and Technology through explicit teaching about the nature of science. In the design of the didactic sequence were used materials framed in the sphere of the History of Science, linked to the name of Antoine Laurent Lavoisier, frequently considered as the father of Chemistry. These documents illustrate a remarkable episode in the evolution of this experimental science, in which the design and use of a complex technological device allowed the synthesis of water from hydrogen and oxygen reaching the proportions in which we now know that these gases combine. Some results obtained from the answers to some questions of COCTS (Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia, Tecnologia y Sociedad) are analyzed and presented, using a research methodology with pre-test/post-test and control group to evaluate both students and the didactic sequence.
Abstract - In the wake of the research that values Chemistry teaching and learning promoter of scientific literacy we developed under the EANCYT Project (Enseñanza y Aprendizaje sobre la Naturaleza de la Ciencia y Tecnología) a didactic sequence in order to improve students’ understanding of the interdependence between Science and Technology through explicit teaching about the nature of science. In the design of the didactic sequence were used materials framed in the sphere of the History of Science, linked to the name of Antoine Laurent Lavoisier, frequently considered as the father of Chemistry. These documents illustrate a remarkable episode in the evolution of this experimental science, in which the design and use of a complex technological device allowed the synthesis of water from hydrogen and oxygen reaching the proportions in which we now know that these gases combine. Some results obtained from the answers to some questions of COCTS (Cuestionario de Opiniones sobre Ciencia, Tecnologia y Sociedad) are analyzed and presented, using a research methodology with pre-test/post-test and control group to evaluate both students and the didactic sequence.
Access restrictions
openAccess
Language
por
Comments