Tipo
article
Identificador
MARTINS, Ernesto ; MARTINS, Susana (2016) – A visão do ensino técnico-profissional português : evolução histórica das medidas e rupturas. / The vision of portuguse technical-vocational education : historical evolution of measures and ruptures. Boletim Técnico do Senac. ISSN 0102-549X. Vol. 42, nº 2 (maio/agosto), p. 6-31.
0102-549X
Título
A visão do ensino técnico-profissional português : evolução histórica das medidas e rupturas
The vision of portuguse technical-vocational education : historical evolution of measures and ruptures
The vision of portuguse technical-vocational education : historical evolution of measures and ruptures
Assunto
Ensino técnico
História do ensino profissional
Instituto de Orientação Profissional
Faria de Vasconcelos
Formação profissional
Technical education
History of vocational education
Institute of Vocational Guidance
Faria de Vasconcelos
Vocational education
Enseñanza técnica
Historia de la enseñanza vocacional
Instituto de Orientación Vocacional
Faria de Vasconcelos
Formación vocacional
História do ensino profissional
Instituto de Orientação Profissional
Faria de Vasconcelos
Formação profissional
Technical education
History of vocational education
Institute of Vocational Guidance
Faria de Vasconcelos
Vocational education
Enseñanza técnica
Historia de la enseñanza vocacional
Instituto de Orientación Vocacional
Faria de Vasconcelos
Formación vocacional
Data
2016-10-24T13:26:53Z
2016-10-24T13:26:53Z
2016
2016-10-24T13:26:53Z
2016
Descrição
Hermeneuticamente, e na perspectiva histórico-educativa, o texto aborda a evolução do ensino técnico-profissional em Portugal desde o fim do século 18. Analisa as medidas e decisões legislativas que visavam implementar o ensino profissional. Todo o percurso do ensino profissional caracterizou-se por uma série de avanços e recuos, ligados à evolução política do país. Ao seu início promissor, com Marquês de Pombal, seguiu-se um forte impulso no século 19, mas posto em xeque durante as convulsões liberais e a 1ª República. No Estado Novo, foi destinado às classes desfavorecidas, o que conduziu à sua estigmatização.
Hermeneutically, and in the historic-educational perspective, the text addresses the technical-vocational education in Portugal since the end of the 18th century. It analyses the measures and legislative decisions that aimed at implementing the vocational education. The entire path of vocational education was characterized by a series of advances and setbacks, linked to the country political developments. To its promising start, with Marquis of Pombal, it was followed by a strong push in the 19th century, but it was put in jeopardy during the liberal seizures and in the 1ª Republic. In the New State, it was aimed at disadvantaged social classes, which led to its stigmatization.
Hermenéuticamente, y en la perspectiva histórico-educativa, el texto aborda la evolución de la enseñanza técnico-vocacional en Portugal desde finales del siglo 18. Analiza las medidas y decisiones legislativas com la finalidad de implementar la enseñanza vocacional. Todo el recurrido de la enseñanza vocacional se caracterizo por una serie de avances y retrocesos, relacionados com la evolución política del país. A su comienzo prometedor, com el Marqués de Pombal, se logro un fuerte empuje en el siglo 19, pero fue puesta en jaque durante las convulsiones liberales y en la 1ª República. En el Estado Nuevo, estaba dirigida a las classes desfavorecidas, lo que condujo a su estigmatización.
Hermeneutically, and in the historic-educational perspective, the text addresses the technical-vocational education in Portugal since the end of the 18th century. It analyses the measures and legislative decisions that aimed at implementing the vocational education. The entire path of vocational education was characterized by a series of advances and setbacks, linked to the country political developments. To its promising start, with Marquis of Pombal, it was followed by a strong push in the 19th century, but it was put in jeopardy during the liberal seizures and in the 1ª Republic. In the New State, it was aimed at disadvantaged social classes, which led to its stigmatization.
Hermenéuticamente, y en la perspectiva histórico-educativa, el texto aborda la evolución de la enseñanza técnico-vocacional en Portugal desde finales del siglo 18. Analiza las medidas y decisiones legislativas com la finalidad de implementar la enseñanza vocacional. Todo el recurrido de la enseñanza vocacional se caracterizo por una serie de avances y retrocesos, relacionados com la evolución política del país. A su comienzo prometedor, com el Marqués de Pombal, se logro un fuerte empuje en el siglo 19, pero fue puesta en jaque durante las convulsiones liberales y en la 1ª República. En el Estado Nuevo, estaba dirigida a las classes desfavorecidas, lo que condujo a su estigmatización.
Direitos
openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Idioma
por
Comments