Educação e diversidade cultural na realidade multidimensional: controvérsia da inter e multiculturalidade
Type
article
Creator
Publisher
Identifier
Martins, Ernesto Candeias (2020) -Educação e diversidade cultural na realidade multidimensional: controvérsia da inter e multiculturalidade. Revista Intersaberes (Uninter), Vol. 15, nº 35 (maio/agosto), p. 1-13.
1809-7286
Title
Educação e diversidade cultural na realidade multidimensional: controvérsia da inter e multiculturalidade
Subject
Diversidade cultural
Interculturalismo
Multiculturalismo
Educação intercultural
Escola multicultural
Cultural diversity
Interculturalism
Multiculturalism
Intercultural education
Multicultural school
Diversidad cultural
Interculturalidad
Multiculturalismo
Educación intercultural
Escuela Multicultural
Interculturalismo
Multiculturalismo
Educação intercultural
Escola multicultural
Cultural diversity
Interculturalism
Multiculturalism
Intercultural education
Multicultural school
Diversidad cultural
Interculturalidad
Multiculturalismo
Educación intercultural
Escuela Multicultural
Date
2020-06-24T08:02:54Z
2020-06-24T08:02:54Z
2020
2020-06-24T08:02:54Z
2020
Description
O debate conceptual na educação, relacionado com a diversidade cultural e a realidade multidimensional,
leva-nos a abordar a inter e multiculturalidade, sabendo que esta conceptualização está condicionada a
contextos e discursos. O estudo, de índole hermenêutico, ancora-se no fenómeno da diversidade cultural,
tendo como fulcro argumentativo a educação inter e multicultural. Pretendemos, por um lado, clarificar
conceptualmente esses termos relacionados com as identidades e diferenças culturais e, por outro lado,
analisar as respostas educativas capazes de conjugar as culturas (língua própria do território como língua
comum de relação entre os cidadãos, a diversidade cultural e linguística como riqueza, a educação cívica e a
identificação da igualdade de oportunidades), de modo a consolidar-se na escola uma educação para todos
e em valores e uma convivência tolerante e solidária na sociedade. O texto está dividido em três pontos de
abordagem: a dialética conceitual entre inter e multiculturalismo; as respostas educativas de intervenção à
inter e multiculturalidade; programas/modelos de implementação da educação inter e multicultural.
The conceptual debate on education, related to cultural diversity and multidimensional reality, takes us to inter and multiculturalism, knowing that this conceptualization that «air-conditioned the contexts and discourses. The study of hermeneutic is based in the phenomenon of cultural diversity, with Fulcrum argumentative inter and multicultural education. We intend to, on the one hand to clarify conceptually these related terms with the identities and cultural differences and, on the other hand, analyzing the educational responses capable of combining cultures (language of the territory as a common language relationship between citizens, cultural and linguistic diversity the wealth, civic education and the identification of equal opportunities), in order to consolidate the school education for all and in values and tolerant coexistence and solidarity in society. The text is divided into 3 points of approach: the conceptual dialectics between inter and multiculturalism; the educational intervention responses to inter and multiculturalism; programs/implementation models of interracial and multicultural education.
El debate conceptual sobre la educación se relaciona con la diversidad cultural y la realidad multidimensional, implica el abordaje sobre la inter y la multiculturalidad, sabiendo que esta conceptualización está condicionada por los contextos y discursos. Se trata de un estudio hermenéutico apoyado en el fenómeno de la diversidad cultural, el cual tiene como núcleo argumentativo la educación inter y multicultural. Pretendemos, por un lado, aclarar conceptualmente estos términos, relacionarlos con las identidades y las diferencias culturales y, por otro lado, analizar respuestas educativas capaces de combinar las culturas (idioma del territorio como lenguaje común de relación entre los ciudadanos, la diversidad cultural y lingüística como riqueza, la educación cívica y la identificación de la igualdad de oportunidades), con el fin de consolidar una educación para todos y en valores, así como una convivencia tolerante y solidaria en la sociedad. El texto se organiza en tres puntos: la dialéctica conceptual entre inter y multiculturalidad; las respuestas de la intervención educativa a la inter y multiculturalidad; los modelos/programas de implementación de la educación inter y multicultural.
CeiED -Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
The conceptual debate on education, related to cultural diversity and multidimensional reality, takes us to inter and multiculturalism, knowing that this conceptualization that «air-conditioned the contexts and discourses. The study of hermeneutic is based in the phenomenon of cultural diversity, with Fulcrum argumentative inter and multicultural education. We intend to, on the one hand to clarify conceptually these related terms with the identities and cultural differences and, on the other hand, analyzing the educational responses capable of combining cultures (language of the territory as a common language relationship between citizens, cultural and linguistic diversity the wealth, civic education and the identification of equal opportunities), in order to consolidate the school education for all and in values and tolerant coexistence and solidarity in society. The text is divided into 3 points of approach: the conceptual dialectics between inter and multiculturalism; the educational intervention responses to inter and multiculturalism; programs/implementation models of interracial and multicultural education.
El debate conceptual sobre la educación se relaciona con la diversidad cultural y la realidad multidimensional, implica el abordaje sobre la inter y la multiculturalidad, sabiendo que esta conceptualización está condicionada por los contextos y discursos. Se trata de un estudio hermenéutico apoyado en el fenómeno de la diversidad cultural, el cual tiene como núcleo argumentativo la educación inter y multicultural. Pretendemos, por un lado, aclarar conceptualmente estos términos, relacionarlos con las identidades y las diferencias culturales y, por otro lado, analizar respuestas educativas capaces de combinar las culturas (idioma del territorio como lenguaje común de relación entre los ciudadanos, la diversidad cultural y lingüística como riqueza, la educación cívica y la identificación de la igualdad de oportunidades), con el fin de consolidar una educación para todos y en valores, así como una convivencia tolerante y solidaria en la sociedad. El texto se organiza en tres puntos: la dialéctica conceptual entre inter y multiculturalidad; las respuestas de la intervención educativa a la inter y multiculturalidad; los modelos/programas de implementación de la educación inter y multicultural.
CeiED -Universidade Lusófona de Humanidades e Tecnologias
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access restrictions
openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Language
por
Comments