Didática e prática na formação inicial – integração de matemática e ciências naturais em atividade de índole investigativa em Jardim de Infância
Type
bookPart
Publisher
Identifier
Jorge, F. R., Paixão, F., & Martins, M. H. (2023). Didática e prática na formação inicial – integração de matemática e ciências naturais em atividade de índole investigativa em Jardim de Infância. In Jorge, F. R., Paixão, F., & Silveira, P. (coords.), A Escola de Aprender: Contributos para a sua construção - Volume II (pp. 233-246). Instituto Politécnico de Castelo Branco. ISBN 978-989-53931-4-5.
978-989-53931-4-5
Title
Didática e prática na formação inicial – integração de matemática e ciências naturais em atividade de índole investigativa em Jardim de Infância
Didactics and practice in initial training – integration of mathematics and natural sciences in investigative activity in kindergarten
Didactics and practice in initial training – integration of mathematics and natural sciences in investigative activity in kindergarten
Subject
Formação inicial
Educação pré-escolar
Didática
Organização e tratamento de dados
Atividades investigativas
Initial training
Preschool education
Didactics
Data analysis
Investigative activities
Educação pré-escolar
Didática
Organização e tratamento de dados
Atividades investigativas
Initial training
Preschool education
Didactics
Data analysis
Investigative activities
Date
2023-03-27T10:51:26Z
2023-03-27T10:51:26Z
2023-01
2023-03-27T10:51:26Z
2023-01
Description
A formação em didática ganha relevo na interação com a prática, através da construção colaborativa de planificações, seguidas de implementação e alvo de reflexão sobre a ação. Na ação educativa privilegiam-se experiências de aprendizagem diversificadas e ativas, originadas em questões desafiadores, com sentido para as crianças e capazes de as envolver em atividades práticas e investigativas, integradoras de áreas da Educação Pré-escolar. Assentes neste pressuposto, temos como objetivos apresentar e analisar uma experiência vivida por futuras educadoras numa intervenção didática com crianças de 5 anos em termos do valor para a sua formação e para a aprendizagem das crianças. Adotou-se uma metodologia qualitativa e os dados foram recolhidos por análise documental. Os resultados evidenciam a apropriação de uma perspetiva de integração curricular e a valorização positiva da experiência didática, com destaque para o interesse, a motivação e o papel ativo das crianças.
Abstract: The training in didactics gains importance in the interaction with practice in the collaborative construction of plans, followed by implementation and target of reflection on the didactic action. In the educational action diversified and active learning experiences are privileged, originated in challenging issues, with meaning for children and capable of involving them in practical and investigative situations that integrate areas of Preschool Education. With this assumption, we aim to present and analyze an experience lived on a didactic intervention of future educators with children in terms of the value for their training and for the learning of children. A qualitative methodology was adopted, and data was collected by document analysis. The results support the appropriation of a perspective of curricular integration and the positive appreciation of the didactic experience, with emphasis on the interest, motivation, and active role of children.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Abstract: The training in didactics gains importance in the interaction with practice in the collaborative construction of plans, followed by implementation and target of reflection on the didactic action. In the educational action diversified and active learning experiences are privileged, originated in challenging issues, with meaning for children and capable of involving them in practical and investigative situations that integrate areas of Preschool Education. With this assumption, we aim to present and analyze an experience lived on a didactic intervention of future educators with children in terms of the value for their training and for the learning of children. A qualitative methodology was adopted, and data was collected by document analysis. The results support the appropriation of a perspective of curricular integration and the positive appreciation of the didactic experience, with emphasis on the interest, motivation, and active role of children.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access restrictions
openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Language
por
Comments