Interação entre contextos formais e não formais na prática de futuros professores - perceções sobre desenvolvimento profissional e inovação didática
Type
bookPart
Creator
Publisher
Identifier
Jorge, F. R., Paixão, F. (2022). Interação entre contextos formais e não formais na prática de futuros professores - perceções sobre desenvolvimento profissional e inovação didática. In Américo Junior Dias da Silva (Org.), A educação enquanto fenômeno social e a superação das desigualdades sociais 2 (pp. 59-71). Atena Editora. https://doi.org/10.22533/at.ed.7112208028
978-65-5983-971-1
Title
Interação entre contextos formais e não formais na prática de futuros professores - perceções sobre desenvolvimento profissional e inovação didática
Interaction between formal and non-formal contexts in the practice of future teachers - perceptions on professional development and didactic innovation
Interaction between formal and non-formal contexts in the practice of future teachers - perceptions on professional development and didactic innovation
Subject
Formação de professores
Formação inicial
Desenvolvimento profissional
Inovação didática
Contextos não formais
Teacher’s education
Pre-service teacher’s education
Professional development
Didactic innovation
Non-formal contexts
Formação inicial
Desenvolvimento profissional
Inovação didática
Contextos não formais
Teacher’s education
Pre-service teacher’s education
Professional development
Didactic innovation
Non-formal contexts
Date
2023-03-29T07:55:38Z
2023-03-29T07:55:38Z
2022-02
2023-03-29T07:55:38Z
2022-02
Description
O estudo apresentado tem como objetivo analisar a perceção de futuros professores sobre o seu desenvolvimento profissional e inovação didática. Recorremos à análise documental de catorze relatórios finais de estágio produzidos no âmbito de um curso de formação de professores para o 1.º Ciclo do Ensino Básico (6-10 anos), com especial enfoque na análise das reflexões produzidas sobre o potencial da interação entre a sala de aula e contextos não-formais. A análise de conteúdo das reflexões foi realizada com base na definição prévia de subcategorias para as duas categorias estabelecidas - desenvolvimento profissional e inovação didática. Os resultados apontam que proporcionar aos futuros professores a oportunidade de desenvolverem um trabalho de iniciação à investigação, estabelecendo a ligação entre a escola e um contexto não formal do meio próximo, se reflete de forma muito positiva no seu desenvolvimento profissional, particularmente, ao nível da assunção de uma perspetiva reflexiva sobre a prática e da descentração do foco de atenção de si próprios para as crianças. Igualmente, no que se refere à inovação didática, há evidências da valorização da aprendizagem dos alunos na interação entre contextos formais e não-formais bem como da apropriação de uma perspetiva de integração curricular.
Abstract: The presented study aims to analyze the perception of future teachers about their professional development and didactic innovation. In methodological terms, we use documentary analysis, and our corpus of analysis are fourteen practicum reports under a teacher education course for the 1st Cycle of Basic Education (6-10 years), with special focus on the analysis of the reflections produced on the potential of the interaction between the classroom and non-formal contexts. We used content analysis, based on the previous definition of subcategories for the two established categories (professional development and didactic innovation). The results indicate that providing future teachers with the opportunity to develop an initiation work to research, establishing the link between the school and a non-formal context of the environment close, is reflected very positively in their professional development, particularly in the assumption of a reflexive perspective on the practice and the decentralization of the focus of attention of themselves to children. Similarly, with regard to didactic innovation, there is evidence of the valorization of students' learning in the interaction between formal and non-formal contexts as well as the appropriation of a perspective of curricular integration.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Abstract: The presented study aims to analyze the perception of future teachers about their professional development and didactic innovation. In methodological terms, we use documentary analysis, and our corpus of analysis are fourteen practicum reports under a teacher education course for the 1st Cycle of Basic Education (6-10 years), with special focus on the analysis of the reflections produced on the potential of the interaction between the classroom and non-formal contexts. We used content analysis, based on the previous definition of subcategories for the two established categories (professional development and didactic innovation). The results indicate that providing future teachers with the opportunity to develop an initiation work to research, establishing the link between the school and a non-formal context of the environment close, is reflected very positively in their professional development, particularly in the assumption of a reflexive perspective on the practice and the decentralization of the focus of attention of themselves to children. Similarly, with regard to didactic innovation, there is evidence of the valorization of students' learning in the interaction between formal and non-formal contexts as well as the appropriation of a perspective of curricular integration.
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Access restrictions
openAccess
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
Language
por
Comments